Notícies ← Altres notícies

Coca-cola i Font Vella hauran d’etiquetar en català si volen ser a les cafeteries i màquines expenedores de concessió pública

El Codi per a una contractació pública socialment responsable aprovat per la Generalitat desenvolupa els requisits lingüístics que preveu la Llei 1/1998, de política lingüística. Les aportacions de l'ONG del català van ser decisives per a assegurar que la norma inclogui aquests requisits.

Coca-cola i Font Vella, dues de les marques més reticents a fer servir la llengua catalana en l'etiquetatge, ja no podran optar a vendre els seus productes en les empreses concessionàries que prestin o explotin un servei públic de la Generalitat o dels ens públics que en depenen, si persisteixen en la seva política discriminatòria. A més, l'administració pública catalana podrà exigir que les empreses subministradores incloguin el català en l'etiquetatge dels seus productes. Aquestes són dues de les conseqüències més immediates de l'aprovació del Codi per a una contractació pública socialment responsable, que desenvolupa les obligacions i proteccions lingüístiques que estableix la llei de política lingüística (aprovada el 1998). La nostra entitat va participar en l'elaboració d'aquest codi tot fent propostes de clàusules lingüístiques noves sobre etiquetatge, atenció al públic i usos amb les administracions.

Ahir, 17 de juliol, la Plataforma per la Llengua va participar en la jornada de presentació del Codi de contractació nou. El cap de l'àrea de Drets Lingüístics i Empresa, Òscar-Adrià Ibàñez, es va felicitar perquè "una novetat del Codi és que ara les empreses acreditaran que els seus treballadors poden atendre en català" i va recordar que "hi ha un percentatge d'incompliment en matèria d'etiquetatge altíssim" perquè "el Govern no fa complir", però es va mostrar esperançat amb aquest codi tenint en compte que "el poder de l'administració a través de la contractació és molt gran: pot generar canvis socials".

El representant de la Plataforma per la Llengua també va expressar en la jornada el desig de veure els efectes del compromís del Govern amb el consum de productes etiquetats en català, fet que creu que serà un impuls decisiu per a les grans marques si no volen perdre aquesta important quota de mercat. Cal destacar que l'ONG del català també va contribuir a l'aprovació de la Moció 120/XI al Parlament de Catalunya, que va refermar el compromís de la Cambra legislativa amb la Llei de política lingüística i va obrir la porta a una revisió a l'alça de les provisions lingüístiques del Codi de contractació.

Convé remarcar que les decisions de l'Administració quant a les concessions i contractes tenen un impacte important en les empreses, atès que el sector públic és un gran consumidor de béns i serveis. Així, l'any 2013, Font Vella (del grup Danone) es va veure abocada a etiquetar en català per primera vegada (i única fins ara) quan Ferrocarrils de la Generalitat i Transports Metropolitans van requerir que no s'exclogués aquesta llengua de l'etiquetatge de les ampolles d'aigua que es venien en les màquines expenedores de les estacions. Amb l'aprovació del nou Codi de contractació, la Plataforma per la Llengua es mostra convençuda que Font Vella veurà positiu per als seus interessos de tornar a etiquetar en català i que Coca-Cola s'haurà de plantejar si continua excloent de l'etiquetatge dels seus productes la llengua pròpia del país.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin