La Plataforma per la Llengua Menorca ha organitzat la 'I Jornada de Mitjans de Comunicació i Llengua a Menorca. Debat sobre la situació i reptes de futur'.

La Plataforma per la Llengua, amb el suport del Consell Insular de Menorca, organitza aquest dissabte la primera Jornada de Mitjans de Comunicació i Llengua a Menorca.

L'acte servirà per exposar i qüestionar la situació i l'ús de la llengua als mitjans de comunicació menorquins, a través de diferents experts. També es presentarà un estudi de l'ONG del català on es constata que només 1 de cada 10 continguts propis del diari 'Menorca' és en català.

D'acord amb l'Enquesta d'Usos Lingüístics de les Illes Balears 2014, Menorca és l'illa on més sovint les converses comencen en català entre la població que el sap parlar. D'acord amb els resultats d'aquesta mateixa enquesta, Menorca té un 85,6% de la població que sap llegir català i un 80,2% que el parla, a més d'ésser la llengua majoritària a la llar (51,9%).

De fet, un estudi de la Plataforma per la Llengua en què analitza la presència del català al diari 'Menorca' destaca que només 1 de cada 10 continguts propis del diari és en català. De fet, Es diari destaca per una elevada presència del castellà. Paradoxalment, el català és la llengua majoritària de les opinions i cartes dels lectors del diari.

Aquest acte té com a objectiu fer una anàlisi rigorosa de la presència del català als mitjans de comunicació orals i escrits de l'illa, debatre si aquesta situació és un reflex de la realitat sociolingüística insular, i conèixer, amb el testimoni de diferents experts, diversos exemples d'arreu del domini lingüístic aplicables al cas menorquí.

La Jornada tendrà lloc dissabte dia 31 d'octubre a partir de les 17 hores a la sala d'actes de l'IES Josep Maria Quadrado de Ciutadella i es concretarà en dues ponències i diverses taules redones amb presència d'experts, com ara l'editor del Diari Menorca, Josep Pons Fraga; la periodista menorquina Carme Rocamora; Enric Borràs, director de l'Ara Balears; Edu Cendán, cap d'informatius de la SER Menorca; Jordi Ribera, director del diari digital Menorcaaldia; Juan Cal, director del Diari Segre, o Marc Marcè, director del Regió 7.

Així mateix, l'acte comptarà amb una taula redona a càrrec de la Directora General de Política Lingüística, Beatriu Defior, i el Conseller de Cultura del Consell de Menorca, Miquel Àngel Maria. El president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, clourà aquesta primera jornada de Comunicació i Llengua a Menorca.

PROGRAMA

• 17.00h Benvinguda a càrrec d'Ivan Solivellas, delegat de la Plataforma per la Llengua a les Illes Balears.
  • 17.10h Presentació del 'Mapa dels mitjans de comunicació a Menorca amb perspectiva històrica', a càrrec del periodista Bep Joan Casasnovas.
  • 17.20h Presentació de l'estudi sobre la presència del català al diari Menorca a càrrec de Rosa Gornés, voluntària de la Plataforma per la Llengua.
  • 17:40h Presentació del treball 'Anàlisi del diari Menorca i del seu entorn comunicatiu escrit' a càrrec de Joan Coll.
  • 17.50h Anàlisi dels reptes del català a la premsa escrita menorquina, a càrrec d'Enric Borràs, director de l'ARA Balears.
  • 18.00h Torn de debat i paraula oberta.
  • 18.15h Pausa.
  • 18.30h Taula redona 'Ràdio, TV i mitjans digitals a Menorca' amb Edu Cendán (cap d'informatius de SER Menorca) i Jordi Ribera (director de Menorcaaldia)
  • 18.50h Taula redona 'Retrospectiva i realitat dels mitjans de comunicació en català del domini lingüístic: els casos del setmanari 'El Iris', del diari Segre i del Regió 7' amb Bep Al·lès (representant de l'Iris), Juan Cal (director del Diari Segre) i Marc Marcè (director del Regió 7).
  • 19.10h Taula redona 'Què hi poden fer les administracions públiques?' amb Miquel Àngel Maria (conseller de Cultura del Consell Insular de Menorca).
  • 19.30h Taula redona 'Un diari en català a Menorca?' amb Josep Pons Fraga (editor del diari Menorca), Ivan Solivellas (delegat de la Plataforma per la Llengua Illes Balears)
  • 20.00h Cloenda a càrrec d'Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua.