A Ciutat Meridiana, també en català!

Amb el repte de donar resposta a aquelles àrees o barris de determinats municipis que per raons històriques presenten importants dèficits lingüístics volem realitzar un treball integral en el barri de Ciutat Meridiana. Volem facilitar la incorporació de la llengua catalana als diferent espais del barri, especialment els llocs on acudeixen persones d'origen nouvingut conjuntament amb les entitats de referència del barri, les diferents comunitats religioses, agents socials, etc.. per tal que el català esdevingui una eina d'arrelament i de cohesió social.

Dinamitzarem lingüísticament les àrees amb més necessitats, cohesionar-les socialment i millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans i ciutadanes a través de l'ús del català com a eina d'integració social.

Objectius

L'objectiu del Pla és transformar els hàbits lingüístics de la població i donar visibilitat al català com a eina de cohesió social.

• Oferir la llengua catalana com a punt de trobada en els diferents espais d'un mateix barri i com a element clau per obrir fronteres, en el marc de la interrelació de valors i de persones.
  • Obrir el català a nous espais, principalment aquells que estan hegemonitzats per població d'origen nouvingut que encara no ha tingut accés a un entorn amb una presència més consolidada de la llengua catalana i dels seus parlants.
  • Incloure, estratègicament, els principals mitjans de comunicació per implicar-los en aquesta tasca de facilitació i promoció de la llengua catalana.
  • Apropar la llengua catalana a les entitats religioses i als seus membres i vincular-la a la promoció i apropament a les altres entitats del barri.
  • Dinamització comercial, cultural i turística

Àmbits de treball

Comerç

Es facilitarà als treballadors dels establiments recursos per aprendre català en línia i informació tant dels cursos de català com dels portals existents. Es farà la distribució de material editat per la Plataforma per la Llengua i es repartiran adhesius propis del Pla d'Actuació per posar en els comerços. També es distribuiran entre els treballadors dels comerços uns díptics informatius del Pla d'Actuació que inclouran una petita guia bàsica de conversa en 4 llengües.

Confessions religioses

Realitzarem una presentació de la guia Salam al català a les dues comunitats islàmiques de Ciutat Meridiana. Es farà la distribució de material bilingüe català-àrab i català-urdú editat per Plataforma per la Llengua. Es facilitaran recursos als membres de les diferents comunitats religioses per aprendre català en línia i se'ls donarà informació de l'oferta de cursos i de recursos digitals. Oferirem assessorament lingüístic i traducció en català dels materials que les comunitats religioses desitgin i necessitin. A més farem tertúlies lingüístiques en català dinamitzades per voluntaris de la Plataforma per la Llengua.

Oci i lleure

Programarem tallers i activitats conjuntament amb el Centre Cívic Zona Nord i la Biblioteca Zona Nord. Formarem un grups de tertúlies lingüístiques en català d'una sessió setmanal dinamitzat per voluntaris de Plataforma per la Llengua. Realitzarem també un taller de formació laboral de recerca de feina en català dirigit a les persones en procés de recerca de feina. Oferirem la possibilitat de realitzar un taller de música en català adreçat als joves. A més, farem un taller d'educació intercultural en català per fomentar la convivència i la cohesió social. Es podrà visitar l'exposició "Mirades i veus del català"  per fomentar l'arrelament i la cohesió social.

Educació

Realitzarem una activitat infantil adreçada als alumnes d'una escola de Ciutat Meridiana. Serà una tarda de tallers on col·laboraran entitats de persones immigrades. El nexe de tots els tallers serà el català com a llengua comuna. Les activitats s'integraran als cursos de cicle mitjà de primària (4t) i es podran oferir tallers al voltant de les idees centrals tant de la diversitat lingüística com del català com a llengua comuna. En finalitzar l'activitat, entre tot l'alumnat es muntarà una exposició amb els resultats dels tallers. Organitzarem un grup de tertúlia en català adreçat als pares i mares conjuntament amb l'AMPA.

Properes activitats

Vols millorar la situació del català a Ciutat Meridiana? Col·labora amb nosaltres com a voluntari.
Fes-te'n voluntari