A Sabadell, també en català!

Què és el Pla d'Actuació Lingüística Integral?

Des del 2017 la Plataforma per la Llengua porta a terme un treball integral al districte 6è de Sabadell, als barris de la Creu de Barberà, les Termes, Campoamor i Espronceda. El repte és donar resposta a les necessitats respecte de la llengua catalana de determinats barris de municipis que per raons històriques presenten un baix ús social de la llengua catalana. En el pla es posa molt l'accent a divulgar l'ús del català entre les persones d'origen nouvingut, juntament amb les entitats de referència del barri, les diferents comunitats religioses, agents socials, associacions de veïns, etc., per tal que el català esdevingui una eina de cohesió social.

Properes activitats:

Activitats continuades

• Grup de conversa a l'escola Amadeu Vives, dimecres de 15 a 16.30 h
  • Grup de conversa a l'escola Espronceda, divendres de 15 a 16.30 h
  • Grup de conversa al Centre Cívic de la Creu de Barberà, dijous d'11 a 12 h
  • Grup de conversa al Casal Cívic Rogelio Soto, dimecres de 17 a 18.30 h
  • Grup de conversa a l'Institut Ribot i Serra, dimecres de 17 a 18.30 h
  • Taller de Reforç Lingüístic a l'IES Ribot i Serra, dimarts i dijous de 16 a 17.30 h

Objectius

• Conscienciar els diferents col·lectius (religiosos, de nouvinguts...) de la importància de l'ús social del català com a llengua d'oportunitats i de participació ciutadana
  • Acostar el català a persones d'origen estranger i que no el parlen habitualment, de manera que esdevingui una eina de cohesió i d'integració a la societat, lliure de racismes i de qualsevol altra discriminació
  • Donar eines als establiments del barri perquè tinguin la retolació, els cartells, etc., en català
  • Fomentar la cultura popular catalana, integrada amb la resta de cultures del món, amb l'objectiu de transmetre un missatge d'igualtat i diversitat, i alhora donant a conèixer la resta de cultures del món
  • Treballar de manera coordinada amb les entitats del districte per tal d'impulsar el treball en xarxa amb el teixit associatiu actiu dels barris

Àmbits de treball

Comerç

S'ha fet una diagnosi sobre l'estat de la llengua catalana als establiments comercials dels quatre barris: retolació, cartells, web, atenció... A partir d'aquí s'està portant a terme una sèrie d'actuacions per tal d'ajudar i donar eines als que més ho necessitin o ho demanin, gràcies al material que té editat la Plataforma per la Llengua de vocabulari bàsic i específic traduït a unes quantes llengües, i més que se'n faran segons les necessitats. La voluntat és revertir la situació i oferir els recursos de l'entitat.

Espais i centres de culte

Es faciliten als membres de les diferents comunitats religioses recursos per aprendre català en línia, informació de l'oferta de cursos i recursos digitals. Oferim assessorament lingüístic i traducció en català dels materials que les comunitats religioses necessitin. A més de tertúlies lingüístiques en català dinamitzades per voluntaris de la Plataforma per la Llengua.

Educació

La Plataforma per la Llengua, en col·laboració amb el Pla Educatiu d'Entorn que es porta a terme a les escoles del districte, organitza tallers per acostar el català a la infància i la joventut. Són propostes educatives adreçades a diferents cursos (tant ESO com primària), com són ara tallers de diversitat lingüística, de glosa, de rap, de mems, etc. A més, s'organitza un taller de reforç lingüístic a alumnes de l'Institut Ribot i Serra.

Sanitat

L'entitat ha vist necessari d'actuar també en aquest àmbit atès que en els darrers dos anys s'han rebut queixes lingüístiques d'aquest sector. Per aquest motiu, hem proposat a tots aquells establiments relacionats amb la sanitat de fer alguna actuació formativa per a la correcta atenció en català, amb l'ajuda del material editat per la Plataforma o amb tallers guiats per talleristes professionals dedicats a donar pistes per a una bona atenció en català. També participem al programa de la Prescripció Social, en què els metges recepten activitats!

Espais de lleure

Programem tallers i activitats a espais públics de lleure al districte: centres cívics, biblioteques, esplais de lleure, ateneus, entitats socials i culturals, entitats esportives, etc. Fem tertúlies lingüístiques en català setmanalment dinamitzades per voluntaris de la Plataforma per la Llengua. Portem a terme tallers infantils de contacontes i tallers de música en català adreçats als joves. Oferim tallers de sensibilització i gestió lingüística al personal i agents socials que atenen persones d'origen divers. A més, fem tallers i col·loquis sobre diversitat lingüística i el paper del català com a llengua comuna i de cohesió social. Participem en les activitats i actes del teixit associatiu del barri, i amb molta satisfacció participem en les festes majors dels quatre barris del districte, per oferir tota una colla d'activitats en català, com ara concerts, tallers infantils i juvenils, etc.