Notícies ← Altres notícies

La Plataforma per la Llengua lliura al President del Govern una panera de productes en català per recordar que demà el català esdevé obligatori a l'etiquetatge

A partir de demà s'acaba el termini per tal que les empreses s'adaptin al nou Codi de consum, que equipara el català al castellà en l'etiquetatge. L'entitat demana el Govern que prengui mesures per tal que les empreses s'adaptin a la llei, i a les empreses, que acompleixin la normativa i venguin els productes etiquetats en català. Tot i el termini, actualment la pràctica totalitat dels principals productes de les 30 marques més venudes a l'Estat espanyol no incorporen el català, i per tant s'estan distribuint fora de la llei.

La Plataforma per la Llengua per la Llengua ha realitzat avui una acció simbòlica per l'etiquetatge en català. Demà, dia 23 de juliol, és la data en què expira el termini d'adaptació al Codi de consum, és a dir, a partir de demà, els productes distribuïts a Catalunya hauran de disposar de les dades obligatòries etiquetades també en català. És per això que l'entitat ha fet arribar avui al President del Govern, Artur Mas, una panera amb productes etiquetats en català. El Secretari general de la Presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, ha rebut la delegació de l'entitat en nom del President. Amb aquesta acció es vol demanar el Govern que prengui les mesures pertinents per tal que les empreses s'adaptin a la nova normativa i a les empreses, que acompleixin la normativa i venguin els productes etiquetats en català. Actualment, tot i que el termini d'adaptació expira demà, els productes de les principals marques que hi ha al mercat català continuen sense acomplir, en general, la llei. Si avaluem els principals productes de les 30 marques més venudes a Espanya, només un d'aquests s'està distribuint de manera legal segons el Codi de consum.

Demà és la data límit prevista per a les empreses per adaptar-se a la llei 22/2010 del Codi de consum, per la qual, per primer cop s'equipara el català al castellà pel que fa a les obligacions a l'etiquetatge. A partir d'aquest moment tots els productes destinats al consumidor han de portar l'etiquetatge de les dades obligatòries també en català. La Plataforma per la llengua valora molt positivament aquesta normativa, atès que fins ara el consumidor català patia una situació excepcional i era l'únic amb una llengua europea tan parlada que no s'obligava a etiquetar en la llengua pròpia. Amb la tramesa d'aquesta panera amb productes correctament etiquetats segons la legislació vigent, la Plataforma per la llengua vol encoratjar l'administració per fer acomplir la normativa a totes les empreses.

Juntament amb la panera també es lliura un document amb 10 punts explicatius sobre l'etiquetatge en català i els aspectes lingüístics que incorpora el nou Codi de consum. El document també posa èmfasi en el fet que des del franquisme el castellà és obligatori en l'etiquetatge de productes a Catalunya i que actualment hi ha 198 disposicions que obliguen a etiquetar almenys en castellà. D'altra banda, la Plataforma per la llengua ha analitzat productes emblemàtics de les 30 marques més venudes a Espanya, segons Kantar WorldPanel, 2010. Només un d'aquests 30 productes s'està distribuint de manera legal al mercat català d'acord amb el Codi de consum. Paradoxalment, en l'etiquetatge d'aquests productes s'ha observat més presència de llengües com el grec, l'italià, el txec, el danès o el suec, que no pas el català, tot i que aquesta és llengua oficial, pròpia i ara obligatòria a l'etiquetatge.

Amb aquesta acció, la Plataforma per la Llengua demana a les autoritats competents que prenguin les accions oportunes que permetin que s'acabi complint la normativa. D'aquesta manera, es contribuirà a acabar progressivament amb la discriminació que pateixen els consumidors catalans i a rectificar l'anomalia lingüística que suposa aquesta marginació de la catorzena llengua més parlada de la Unió Europea. 

La Plataforma per la Llengua vol fer constar que incorporar el català en l'etiquetatge és rendible i ha comportat beneficis a les empreses que l'han introduït, pel tracte de proximitat envers els clients que això suposa. Si l'etiquetatge en català no és generalitzat, és per inèrcies del passat que cal superar, i és per això que cal que les empreses mirin en termes econòmics.

Per a més informació, podeu consultar els següents documents al web de la Plataforma per la Llengua: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/83.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin