Tallers per a joves

La Plataforma per la Llengua ofereix una sèrie de tallers adreçats a joves per a fomentar l'ús del català a través de la música i les noves tecnologies.

• Tallers de glosa

La Plataforma per la Llengua, en col·laboració amb l'associació de foment del glosat Cor de Carxofa, organitza tallers dirigits a joves d'instituts i entitats de lleure amb l'objectiu de recuperar i promocionar aquesta tradició popular i convertir-la en una eina de cohesió entre els joves.

La glosa és una composició popular, oral i rimada, i normalment improvisada en el mateix moment en què es declama. Des del 2016, la Plataforma per la Llengua i l'Associació Cor de Carxofa han organitzat tallers de glosa entre els joves de diverses escoles i instituts. Amb aquesta activitat volem posar en valor les diferents variants de cançó improvisada, la seva ubicació territorial i també la funció que compleixen en aquests indrets des de fa molts anys com a motor lingüístic de manteniment dels diferents parlars del nostre territori.

• Tallers de mems

Durant els darrers anys els mems s'han convertit en un fenomen viral i un dels grans protagonistes del món virtual. Aquestes creacions amb missatges crítics i còmics tracten de l'actualitat política, els esports o la música, entre molts altres temes. Després d'analitzar alguns d'aquests continguts virtuals, la Plataforma per la Llengua va detectar-hi una presència gairebé inexistent del català. Per tal de contribuir a revertir aquesta situació i a normalitzar l'ús del català a la xarxa, l'entitat ha impulsat diverses accions com aquests tallers de dues hores en què es reflexiona sobre l'ús del català a Internet i es donen les eines necessàries als alumnes perquè puguin crear els seus propis mems.

• Tallers de rap

Actualment el rap s'ha convertit en un dels estils musicals amb més incidència entre el públic jove d'arreu del món. En l'àmbit lingüístic català, cada cop són més els músics que aposten per escriure i rapejar en llengua catalana.

Per contribuir a la plena normalització del català en aquest àmbit, la Plataforma per la Llengua, en col·laboració amb el cantant de rap Nel·lo C, ha impulsat els tallers de rap en català adreçats a joves d'instituts i entitats de lleure. Aquestes sessions consisteixen en una primera part introductòria en què es descobreixen i s'analitzen diferents exemples de rap en català i una segona en què els nois i les noies escriuen les seves pròpies lletres i acaben rapejant-les sobre una base instrumental, i així creen una cançó de rap en català. De manera lúdica i amena, els joves treballen aspectes com la creativitat, la capacitat d'improvisació, el treball en equip o el sentit del ritme.

Vols contractar algun d'aquests tallers al teu institut o centre de lleure? Contacta'ns i t'enviarem més informació:

A/e: info(ELIMINAR)@plataforma-llengua.cat