Més de 500 persones es planten pel català

La Plataforma per la Llengua i 27 entitats de persones immigrades han organitzat avui una plantada massiva pel català. Més de mig miler de persones s'han plantat en testos gegants amb els quals s'ha dibuixat al mig de la plaça del Born de Barcelona una gran silueta dels territoris de parla catalana. Nombroses cares conegudes de la societat civil i la cultura, com Carme Forcadell, Montserrat Carulla, Anna Sahun, Joel Joan, Pere Tàpies, Sergi de Meià o Marc Giró, Lina Maria Forero, Jordi Boixaderas i Carme Sansa, entre moltes altres, han participat en l'acció formant part d'aquest gran mosaic. L'acció pretén reivindicar el català com a llengua comuna del nou país i com a vertebradora de la diversitat lingüística. Durant tot el dia d'avui, la Plataforma per la Llengua també insta a participar en la campanya per les xarxes socials, publicant una foto plantant-se pel català amb el hashtag #joemplanto.

La plaça del Born de Barcelona s'ha omplert aquest matí de testos pel català, centenars de testos que han servit per realitzar una potent acció simbòlica de sensibilització per promoure el català com a llengua comuna i de cohesió a la nostra societat i arran del nou país que estem construint. Les més de 500 persones que finalment s'han inscrit a la iniciativa, doncs, s'han "plantat" simultàniament dins dels testos. Inicialment, s'havia plantejat l'acció amb 300 testos, però les previsions de participació s'han desbordat: ahir ja s'havia arribat a aquesta xifra, i aquest mateix matí moltes més persones han vingut a inscriure's a la iniciativa personalment a la plaça del Born.

En total, doncs, més de 500 participants, alguns drets i alguns dins dels 300 testos, cada un dels quals simbolitzava una de les llengües que es parlen a casa. Els testos, a més, estaven distribuïts de manera que han dibuixat un gran mapa dels territoris on es parla la llengua catalana, en una imatge molt visual que ha recollit una càmera situada dalt d'una grua.

L'acte,  conduït i dinamitzat pel conegut actor Quim Masferrer amb la seva gràcia i espontaneïtat habitual, pretén reivindicar el paper del català com a llengua comuna i pal de paller de la diversitat lingüística que conviu a casa nostra i sensibilitzar tota la ciutadania que ens cal impulsar una actitud lingüística solidària i responsable amb les persones immigrades. El mosaic simbolitza que aquest país que estem construint es fa amb les aportacions de tots els catalans, independentment del seu origen i de la llengua que parlen. Amb el català com a eix troncal de la societat.

És per això que l'acte és organitzat conjuntament per la Plataforma per la Llengua i per 27 entitats de persones immigrades, en concret les següents: Amazan-Promoció Sociocultural i Desenvolupament, Asemblea Cultural Galega de Barcelona (ACGB), Asociación de Mujeres Ecuato-Guineanas E'Waiso Ipola, Associació Alamanah, Associació AMICAL d'Immigrants Marroquins a Catalunya, Associació Catalana de Residents Senegalesos (ACRS), Associació Cultural Catalana Polonesa (ACCP), Associació Cultural, Educativa i Social Operativa de Dones Pakistaneses (ACESOP), Associació Cultural Mexicano Catalana (MEXCAT), Associació d'Amics del Poble Marroquí (ITRAN), Associació d'Estudiants i Investigadors Xinesos de Barcelona (AEICB), Associació de Dones Amazigues - Tamettut, Associació de Treballadors Pakistanesos (ATP), Associació Espiritu de Santa Cruz, Associació Músics per la Pau i la Integració, Casa Eslava, Centre Cultural Islàmic Camí de la Pau, Centro Boliviano Catalán, Comunitat Palestina de Catalunya, Cornellà Sense Fronteres, El Miradors dels Immigrants, Els Altres Andalusos, Federación de Entidades Americanas en Catalunya (FASAMCAT), Federación d'Entitats Bolivianes a Catalunya (FEDEBOL), Federación d'Entitats Equatorianes a Catalunya (FEECAT), Federació d'Entitats Llatinoamericanes de Catalunya (FEDELATINA) i La Llum del Nord - Associació per a la ciutadania i cooperació entre pobles.

Nombroses cares conegudes

En l'acte hi ha participat nombroses cares conegudes dels àmbits social i cultural, com la presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana, Carme Forcadell, les actrius i actors Montserrat Carulla, Anna Sahun, Joel Joan, Lina Maria Forero, Jordi Boixaderas i Carme Sansa, el gastrònom i comunicador Pere Tàpies, el xef Sergi de Meià o el periodista Marc Giró, per posar només alguns exemples. Tots ells s'han plantat, formant part d'aquest gran mosaic pel català. També hi han participat representants de les diferents formacions polítiques, com Àngels Ponsa (CiU), Teresa Vallverdú (ERC) Josep Vendrell i Sara Vila (ICV-EUiA), Xavier Sabaté (PSC), així com el director general d'Immigració de la Generalitat, Xavier Bosch, la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, i el president del CoNCA, Carles Duarte; així com el president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder.

De manera paral·lela a la plantada física, prop d'un centenar de persones ens han fet arribar les seves fotos plantant-se a les xarxes socials amb l'etiqueta #joemplanto. La campanya encara està vigent, i durant tot el dia encara es poden penjar fotos a Twitter, Facebook i Instagram amb el hashtag. Totes les fotos que s'hagin publicat participaran en un concurs, i les cinc millors tindran premi: una capsa regal amb 180 experiències de "Fent País!, oci i turisme de proximitat". Podeu veure totes les fotos penjades fins ara a plantatpelcatala.cat.

En la campanya hi col·laboren la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, Ferrocarrils de Catalunya, Abacus Cooperativa, Sorli Discau, els cinemes Girona, Texas i Boliche, "Fent País!" i diversos mitjans de comunicació.