El Correllengua Universitari, impulsat pel Consell Nacional de la Joventut de Catalunya amb el moviment estudiantil universitari, i Plataforma per la Llengua han llençat avui una campanya per dotar d'eines als estudiants perquè puguin defensar l'ús del català a les aules, coneguin quins són els seus drets i denunciïn els incompliments de les lleis que blinden el català com a llengua vehicular a la universitat.
La campanya respon als objectius del Correllengua Universitari, que aquest 2026 en celebrarà la segona edició. Durant els dies 23, 24, 25 i 26 de febrer, les entitats estudiantils de la Universitat de Lleida, la Universitat Rovira Virgili, la Universitat de Girona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona organitzaran activitats per reivindicar la llengua i la cultura catalanes, amb una flama com a eix conductor, simbòlic i cohesionador d'aquesta iniciativa. Enguany, a diferència de la primera edició, el Correllengua finalitzarà a la Universitat Autònoma de Barcelona.
A causa de la situació que viu el català en les aules universitàries del país, ambdues organitzacions han volgut aprofitar aquesta segona edició del Correllengua Universitari per conscienciar l'alumnat que disposa d'uns drets lingüístics que ha de fer valdre. Només així es podrà començar a revertir la pèrdua de presència del català en les aules d'arreu del país.
En aquest sentit, l'any 2024, Plataforma per la Llengua va analitzar, per primera vegada, l'oferta de català als plans docents de les universitats del domini lingüístic -cinc de Catalunya i una del País Valencià. Aquest estudi va demostrar la precària situació del català en el món universitari. L'oferta d'assignatures en català per part de les diferents universitats encara és lluny del que estableix el Pla d'Enfortiment del Català, impulsat pel Departament d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya.
Si la presència del català als graus universitaris és preocupant, pel que fa als màsters és alarmant. Només una de cada deu assignatures són en català, segons dades de Plataforma per la Llengua.
Videoresum de la primera edició del Correllengua Universitari
En defensa dels drets lingüístics a les universitats
La campanya engegada pel CNJC i Plataforma per la Llengua vol ajudar l'alumnat a detectar casos en què es vulnera la llengua catalana i, sobretot, oferir-los eines per fer-hi front. Així doncs, a partir d'avui i fins a l'11 de novembre, es publicaran quatre vídeos i una guia pràctica que explicaran com defensar els drets lingüístics de l'alumnat català.
En aquestes materials s'explicarà, per exemple, la normativa -la Llei de Política Lingüística i la Llei d'Universitats de Catalunya- que empara els drets lingüístics. I també s'incidirà en el fet que el professorat canviï de llengua saltant-se així la normativa vigent o que les assignatures en català, incloses en els plans docents, no arribin al mínim exigit en el Pla d'Enfortiment del Català.


