Nòvas ← d’Autras notícias

Radars Lingüístics detecta més de dues-centes vulneracions a les carreteres i espais públics de Catalunya durant l’estiu

La major part de les queixes feien referència a senyalització i cartells en castellà o sense presència del català en espais públics i vies de comunicació

Les deteccions s'han concentrat especialment en vies de comunicació del Camp de Tarragona, l'Alt Pirineu i Aran i les Terres de l'Ebre, zones de pas durant els mesos d'estiu: les carreteres N-420, N-260 i AP-7 concentren més de la meitat de les incidències

Plataforma per la Llengua reclama que les administracions competents garanteixin el compliment de la legislació lingüística

La nova edició estiuenca de la campanya Radars Lingüístics ha tornat a posar de manifest la situació d'incompliment de la normativa sobre l'ús del català en la retolació i la informació pública. Entre juliol i setembre de 2025, Plataforma per la Llengua ha rebut 207 queixes, la major part relacionades amb senyalització i cartells en castellà o sense presència del català, especialment en vies de comunicació.

Les deteccions s'han produït en més d'una trentena de comarques, fet que representa un augment de gairebé el 50 % respecte al 2024 i triplica l'abast territorial del 2023, quan les incidències es concentraven principalment en zones turístiques costaneres i d'alta muntanya.
Aquest creixement, tant en volum com en representativitat geogràfica,  mostra una implicació ciutadana creixent i la persistència d'incompliments sistemàtics de la normativa lingüística.

El 55 % de les denúncies corresponen a cartells i retolació excloents, mentre que el 45 % tenen a veure amb toponímia i senyalització geogràfica. Territorialment, el Camp de Tarragona concentra gairebé el 40 % de les queixes, seguit de l'Alt Pirineu i Aran (15 %) i les Terres de l'Ebre (14 %), una distribució similar a la dels anys anterior, però amb un increment absolut de casos en totes les zones.

Pel que fa a les institucions responsables, l'Administració General de l'Estat acapara el 68 % de les incidències, molt per davant dels departaments de la Generalitat de Catalunya (12%), les diputacions (10%) i els ajuntaments (7%). Les carreteres N-420, N-260 i AP-7 són les vies amb més vulneracions, com ja s'havia detectat en el 2024, fet que posa de manifest el compromís insuficient de les institucions amb la presència del català a les infraestructures públiques.

Amb aquestes dades, l'entitat de defensa dels drets lingüístics denuncia que la llengua continua sent invisibilitzada en l'espai públic, on hauria de tenir una presència garantida i normalitzada. Plataforma per la Llengua registrarà i tramitarà totes les queixes al Departament de Territori de la Generalitat perquè en tingui coneixement i desplegui les mesures oportunes per resoldre la situació.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin