Nòvas ← d’Autras notícias

L'Alguer renova lo vot a Sant Joan de la Porta Llatina pel segon any consecutiu

Lo 5 de maig passat, Obra Cultural de l'Alguer i Plataforma per la Llengua han celebrat la segona edició moderna de la festa de Sant Joan de la Porta Llatina, renovant, després de una pausa de cent setanta-cinc anys interrupta l'any passat, lo vot al sant intercessor

Divendres 5 de maig, en la suggestiva guarnisa del Claustre de Sant Francesc, és estada celebrada la festa de Sant Joan de la Porta Llatina pel segon any consecutiu. L'any passat, Obra Cultural de l'Alguer i Plataforma per la Llengua han volgut restituir a la ciutat l'antiga tradició, observant, per la primera volta després de 175 anys, lo vot al sant intercessor. La festa celebra l'èpica victòria dels algueresos contra les trupes del Vescomte de Narbona, que la nit entre lo 5 i lo 6 de maig del 1412, havia temptat de conquistar la vila fortificada.

Lo salut de les autoritats, i dels presidents de les dues associacions, ha obert la festa en una sala de les conferencies- del complex de Sant Francesc- plena. Giovanna Caria, com a vicesíndica seguida de Pino Tiloca i Oscar Escuder, respectivament presidents de l'Obra Cultural de l'Alguer i de Plataforma per la llengua, han saludat lo numerós públic present en sala.

Després de les formalitats, dues conferències temàtiques, moderades de Carlo Sechi, director de l'Obra Cultural de l'Alguer, han focalitzat l'atenció del públic present. Mauro Mulas, delegat de Plataforma per la Llengua a l'Alguer, ha posat l'accent a damunt de tres aspectes clau de la festa: laïcitat, longevitat i unicitat, Giacomo Oppia ha sapientment il·lustrat lo lligam entre la festa i la rivalitat entre la ciutat de Sàsser i l'Alguer, documentant per la primera volta les vicissituds que han portat l'any 1848 a la sua supressió, per voluntat conjunta del bisbat i de l'administració del temps.

Conclusa l'exposició, lo públic, ha pogut assistir a dins del claustre a la cerimònia del vot. Dos los elements que l'han històricament caracteritzat: la lectura de la relació, i l'execució coral i participada del cant cobles de la conquista dels francesos. Lo primer interpretat magistralment de Pere Lluis Alvau, pregoner de la festa, i lo segon, de Franca Masu i de Claudio Gabriel Sanna que, acompanyats dels instruments i de la Coral Logudoro de Usini, han revitalitzat l'antic cant. La direcció musical i artística de la tardada és estada curada de Claudio Gabriel Sanna i de Dario Pinna. La música de les cobles, arranjada de Claudio Gabriel Sanna.

Finalment, la festa patrocinada del Municipi de l'Alguer i de la Fondazione Alghero, és confluïda a l'Alguer Vella en processó, on entre les parets dels antics carrers, ha pogut  ressonar com a un temps lo cant de les Cobles de la conquista dels francesos. La tardada és acabada a la Biblioteca Catalana, per un Brindis final, convidat dels organitzadors als treballadors de la festa i als musicistes, seguint lo protocol de l'antiga acostumança del refresc.

Parteja