El Blog de la CatalApp ← Altres articles

Trencant estigmes: cinc preguntes sobre la CatalApp

  •   √Čs necess√†ria la CatalApp?

Tot i que les lleis protegeixen els drets ling√ľ√≠stics dels consumidors en la major part del territori, els estudis mostren que un percentatge elevat d'establiments no garanteixen l'atenci√≥ en catal√†.

D'altra banda, √©s important que el consumidor catalanoparlant no es trobi mai amb la necessitat d'implorar que se l'atengui en la seva llengua. Els estudis ens mostren que a la ciutat de Barcelona nom√©s el 40% dels comer√ßos comencen l'atenci√≥ al client en catal√†, i que fins en un 30% no el parlen gens. Tamb√©, per exemple, que a la ciutat de Tarragona, el 29% dels comer√ßos no atenen mai en catal√†, i nom√©s un 44% inicien l'atenci√≥ ling√ľ√≠stica en aquesta llengua. Cal destacar finalment que a Palma, un 54,5% dels comer√ßos no atenen en catal√† ni quan el consumidor se'ls dirigeix en aquesta llengua. Tractar el consumidor catalanoparlant amb dignitat forma part de la responsabilitat social corporativa de les empreses.

Aix√≠ doncs, tenint en compte tant els percentatges de responsabilitat ling√ľ√≠stica dels establiments comercials -que en alguns casos s√≥n molt baixos- com l'incompliment de les lleis vigents, la CatalApp vol cobrir aquest d√®ficit i empoderar directament els ciutadans i consumidors.

  •   Per qu√® la CatalApp √©s una eina √ļtil a favor de la llengua catalana?

La CatalApp √©s una bona radiografia de la situaci√≥ real del nivell de responsabilitat ling√ľ√≠stica dels establiments comercials del domini ling√ľ√≠stic. D'una banda, les valoracions permetran prendre consci√®ncia als establiments i les administracions, i d'altra banda aix√≤ permetr√† dur a terme una feina de sensibilitzaci√≥. Aix√≠ doncs, la Plataforma per la Llengua t√© l'objectiu d'assessorar les grans empreses que obtinguin les valoracions m√©s negatives i oferir-los la nostra dilatada experi√®ncia en la millora de la gesti√≥ ling√ľ√≠stica en l'espai laboral per a ajudar-los a assegurar que es respecten els drets dels catalanoparlants, d'acord amb la llei que els empara.

  •   La CatalApp pret√©n estigmatitzar i incitar a l'odi?

En cap cas l'aplicaci√≥ pret√©n crear una estigmatitzaci√≥ o divisi√≥ entre els comer√ßos per ra√≥ de llengua. De la mateixa manera que hi ha plataformes o aplicacions que permeten valorar el menjar, el servei, la relaci√≥ qualitat-preu, etc., la CatalApp √©s √ļnicament una eina que permet valorar l'√ļs del catal√† en l'atenci√≥ oral, escrita i virtual. L'atenci√≥ en la teva llengua pr√≤pia tamb√© √©s un tret caracter√≠stic a l'hora de valorar el servei que un establiment comercial o administraci√≥ proporcionen.

De la mateixa manera, no es pret√©n valorar la qualitat de la llengua, o si es parla un catal√† m√©s o menys correcte, sin√≥ que nom√©s es valora si es garanteixen o no els drets ling√ľ√≠stics dels catalanoparlants.

  •   Qu√® succeeix amb la resta de lleng√ľes? La CatalApp pret√©n eliminar el castell√† dels establiments comercials?

La CatalApp vol incentivar l'√ļs de la llengua catalana als establiments comercials, sens perjudici que tamb√© se'n puguin utilitzar d'altres. De fet, molts establiments comercials consideren convenient d'utilitzar tamb√© d'altres lleng√ľes, quelcom que √©s completament comprensible, l√≤gic i leg√≠tim. El que es vol √©s que, per exemple, aquells establiments que fins ara nom√©s utilitzaven lleng√ľes com el castell√† o l'angl√®s, hi incorporin tamb√© la llengua catalana.

Aix√≠ com un establiment pot considerar necessari que els seus treballadors parlin rus o xin√®s perqu√® tenen un volum important de clients que procedeixen de R√ļssia i la Xina, de la mateixa manera √©s important que la responsabilitat ling√ľ√≠stica envers el catal√† formi part de la seva responsabilitat social corporativa i es respectin aix√≠ els drets dels catalanoparlants.

  •   La CatalApp, √©s una eina racista o classista?

L'√®tnia, el color de la pell, la religi√≥, el pa√≠s d'origen, etc., s√≥n trets distintius que no determinen les lleng√ľes que parla cadasc√ļ. De fet, al Principat de Catalunya, al voltant del 53% de les persones que han nascut a l'estranger gaudeixen de domini oral de la llengua catalana, una xifra molt similar de la de les persones que s√≥n nascudes a la resta de l'Estat espanyol.

L'avantatge de les lleng√ľes √©s que sempre les podem aprendre, i sumen: quan aprenem una llengua, l'afegim a la resta de lleng√ľes que ja parl√†vem.

La classe social tampoc no determina, ni hauria de determinar en cap cas, l'√ļs d'una llengua o una altra. El catal√† sempre ha estat una llengua interclassista, que √©s parlada i compartida pel conjunt de la societat, i aix√≠ volem que continu√Į sent. A m√©s, tamb√© √©s i ha estat de sempre una llengua de cohesi√≥ social, un valor que no volem perdre. Actualment les administracions p√ļbliques han posat a l'abast de tothom eines i recursos gratu√Įts per a l'aprenentatge del catal√† per a totes les edats: la immersi√≥ a l'escola, les aules i els cursos gratu√Įts per a adults, portals d'aprenentatge virtual, dinamitzadors ling√ľ√≠stics, voluntariat per la llengua, etc.