"Per nosaltres no és un valor afegit comunicar-nos en català, entenem que és el més normal del món"
Entrevista a Joan Font, director general dels supermercats BonPreu-Esclat
Per Anna Colás Romero
Els supermercats Bonpreu-Esclat es defineixen com una 'organització catalana de caràcter familiar compromesa amb els ciutadans i amb el seu territori, que orienta la seva activitat al mercat català'.
- Bonpreu-Esclat utilitza el català en tots els seus aspectes empresarials, des del fil musical fins a l'etiquetatge. Heu trobat dificultats a l'hora de desenvolupar-vos en català en el sector socioeconòmic?
Des dels inicis desenvolupem l'activitat empresarial en la nostra llengua de manera natural. No obstant això, també s'ha de remarcar que no hi ha cap facilitat: per exemple, encara trobem resistències de productors que fabriquen per a nosaltres perquè etiquetin en català, emparant-se en la legislació espanyola, o el mateix passa amb determinats productes d'importació i les dificultats que es troben en tràmits duaners.
- Quin creieu que és el valor afegit d'utilitzar el català com a element de normalitat dins l'empresa?
Per nosaltres no és un valor afegit comunicar-nos en català, entenem que és el més normal del món, i com ha de ser. Per això, segurament se'ns reconeix com a empresa aquesta proximitat emocional amb els nostres clients, tot i que tampoc hem forçat mai res en aquest sentit.
- Per què veu decidir apostar pels productes locals i de proximitat? Us ha comportat algun desavantatge pel que fa a la competència amb les grans marques?
Fem diferents campanyes per potenciar els productes locals i també ho indiquem en el punt de venda.
Els productes locals formen part de l'apropament al territori i al nostre entorn, per tant, també són part de la nostra filosofia i posicionament.
Per a Bonpreu-Esclat no és un desavantatge, al contrari, ho potenciem i adaptem els nostres assortiments a les diferents demandes territorials. I ho fem amb molt d'èxit perquè el client valora i reconeix aquesta aposta pels productes de proximitat que permeten desenvolupar l'economia productiva local, oferir productes de qualitat, i sovint, a menor cost.
- El Codi de consum de Catalunya estableix l'obligació d'etiquetar en català els productes distribuïts dins el territori. Tot i així, pel que fa als grans supermercats catalans, només un 14% dels productes es troben etiquetats en català i la xifra disminueix al 9% si analitzem els supermercats estatals o internacionals. Què creieu que es pot fer per millorar aquesta situació?
Hi ha d'haver una única llei que sigui la que reguli el nostre sector i després cal aplicar-la i fer-la complir. Amb la indefinició legislativa, i els litigis entre administracions, es generen escletxes que no beneficien a ningú i provoquen inseguretat jurídica.
- Recentment, el proveïdor de televisió i sèries per Internet més important del món, Netflix, va començar a operar dins l'Estat espanyol sense incorporar el català en els seus continguts. Què diríeu a les empreses que, tot i operar dins de Catalunya, consideren que no és important fer servir la llengua catalana com a element dins del seu pla empresarial?
Nosaltres partim de la idea que sempre que sigui possible és millor adaptar-se a les particularitats dels nostres clients. I en aquest cas, la llengua és un element fonamental de la nostra identitat. Aquesta inversió sempre és molt ben valorada i acaba tenint un retorn econòmic que la justifica.
- Quina creieu que hauria de ser l'estratègia de màrqueting perquè el català es converteixi en una marca a Catalunya?
Fomentar l'ús diari i quotidià del català. Sense complexos, arreu, en tots els sectors.
- Per què creieu que els supermercats Bonpreu-Esclat mereixen el Premi Martí Gasull i Roig a l'exemplaritat en defensa de la llengua?
Totes les nominacions són mereixedores del premi perquè en qualsevol àmbit és lloable la defensa del català.
- Dels altres dos finalistes, qui creieu que es mereixeria el premi tant o més que vosaltres?
Com deia abans, tots en són mereixedors. El Grup Flaix per l'aposta desacomplexada de fer ràdio comercial en català amb bons resultats empresarials i bones audiències entre el públic més jove, i l'Associació de Treballadors Pakistanesos per treballar en la integració d'aquest col·lectiu de nous catalans, sense renunciar a res i aprenent i coneixent els costums i usos lingüístics de Catalunya.
- Martí Gasull i Roig, a part de la llengua, tenia una altra passió: la muntanya. Quina és la vostra muntanya, la vostra meta de cara a aquest 2016?
Continuar avançant per ser reconeguts com la millor empresa de supermercats de Catalunya i la més competitiva.