Malgrat l'incompliment sistemàtic dels requisits lingüístics per part de la major part de les empreses, afortunadament hi ha un contrapunt positiu: l'ús del català ha augmentat notablement en els productes de marca blanca. Segons els càlculs de l'entitat, realitzats després d'analitzar 30 productes de marca blanca dels 13 principals grups distribuïdors implantats a Catalunya, més del 40% d'aquest segment de productes ja estan etiquetats, com a mínim, en català. Un percentatge elevadíssim si ho comparem amb els productes de marca de fabricant. Així doncs, dels 10 grups distribuïdors amb major volum de superfície comercial a Catalunya, la meitat ja utilitzen el català en els productes de marca blanca, concretament Eroski, Condis, Bon Preu, Consum i Sorli Discau.
En un article
de 2009, el consultor especialitzat en responsabilitat social Josep
Maria Canyelles es feia ressò del creixent pes del català en l'àmbit
dels productes de marca blanca. I apuntava que una de les principals
conseqüències d'aquest increment és que els consumidors catalans han
deixat de percebre l'etiquetatge en català com un àmbit reservat als
productes artesanals o molt lligats al territori.
Quina ha estat la reacció de les marques de fabricant, aquelles que,
segons diuen, aposten per l'excel•lència, la qualitat i la innovació?
Bàsicament, ignorar l'evolució del mercat català i negar l'ús del català
per motius ideològics. En un context de profunda crisi econòmica, en
què les marques blanques guanyen terreny dia a dia, les grans marques de
fabricant estan perdent oportunitats per acostar-se als consumidors
catalans i deixar de ser percebudes com marques allunyades de la
realitat catalana.