Articles d'opinió ← Altres articles

Un repte amb sentit d’Estat

Daniel Mundet

Dissabte 31 de maig vam dur a terme una acció en favor de l'etiquetatge en català, recollint 40.000 llaunes de Coca-Cola. Era el nostre #reptecocacola, que tenia per objectiu fer un mosaic de llaunes amb la frase "etiqueteu en català". Diferents motius ens van portar a fer aquesta acció.

Primerament, perquè tot i l'increment de l'etiquetatge en català, encara ens trobem lluny d'una situació d'igualtat i normalitat. Ni el govern català acaba d'aplicar la llei, ni les empreses fan cap pas. Així doncs, l'any 2010 es va aprovar la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya per la qual es reconeix el dret del consumidor de rebre l'etiquetatge en català i el deure de les empreses de fer-lo acomplir. Tot i així, els requisits lingüístics establerts en aquesta llei amb relació a la llengua catalana són àmpliament incomplerts per moltes empreses. Tampoc no s'ha tramitat cap sanció per part de l'Administració pública. Hi ha una llei, però si no es compleix no passa res.

 

Segonament, vam fer l'acció per incidir en l'etiquetatge de les gran marques, com per exemple Coca-Cola, però també Danone, Kelloggs, etc. Coca-Cola actua en més de 200 països d'arreu del món, i etiqueta en moltes llengües clarament menys parlades que el català. Es tracta de multinacionals que tenen un codi ètic, un codi de conducta... tots ells pensats per atendre millor les necessitats dels consumidors, però que a Catalunya no volen aplicar. Un contrasentit que compta amb la incapacitat del govern per fer aplicar el marc normatiu i amb l'animadversió del l'Estat espanyol per tal que la llengua catalana sigui present en l'etiquetatge en un pla d'igualtat respecte la llengua castellana.

 

I, finalment, fa precisament 20 anys que la Platafoma per la Llengua va fer el seu primer gran acte exactament en el mateix sentit. I és que l'acte ha servit per commemorar l'aniversari de l'entitat, que arriba als 20 anys. L'acte fundacional, el 12 de desembre de 1993, va ser la creació d'un mural similar, però en aquella ocasió amb 15.000 llaunes.

 

Han passat vint anys,  s'ha fet una feinada increïble en molts àmbits... però en aquest tema, en aquest sector, encara no s'ha avançat de manera significativa. Durant aquests 20 anys hem adquirit experiència, hem parlat amb moltes empreses, i també diferents governs... però l'etiquetatge encara es troba al 10%. La sensació és agredolça. Les empreses compliran una llei si saben que s'ha de complir. Per això cal que la llengua catalana sigui una qüestió d'estat, que tothom la percebi com a eix central i estratègic, en tots els sentits!