Articles d'opini√≥ ← Altres articles

Dues batalles

Yvonne Griley

Si som conscients que la vitalitat de la llengua catalana est√† condicionada per un entorn variable i complex, llavors hem d'actuar en conseq√ľ√®ncia¬† i recon√®ixer que hem de mantenir una cont√≠nua lluita. Una lluita doble, √©s a dir, dues batalles, la batalla legal i la batalla del sentiment.

Per una banda cal que donem  armes a la llengua contra la variabilitat. Dit d'una altra manera, cal que lluitem per establir les bases que donen estabilitat a la llengua, l'oficialitat en tots els terrenys on s'hagi d'exigir, per tal que tingui l'estatus de llengua de país. Només així es podran defensar amb garanties els interessos i els drets de les persones en tots els àmbits sense discriminacions.

L'exig√®ncia del catal√† a la UE, el reconeixement del dret i el deure de saber catal√†, les campanyes de la Plataforma per la Llengua respecte de l'etiquetatge o b√© de den√ļncia sobre fets concrets responen a la batalla de la legalitat. Una batalla que no √©s necess√†riament popular per√≤ que requereix const√†ncia i implicaci√≥ pol√≠tica i que tamb√© pot esdevenir altament simb√≤lica.

La segona batalla √©s la del sentiment.¬† √Čs la que es guanya mitjan√ßant la reacci√≥, la implicaci√≥ personal i la const√†ncia. Les raons emotives que lliguen el sentiment de pertinen√ßa a un grup es treballen en la transmissi√≥ intergeneracional i s'expandeixen fora de la llar en cercles conc√®ntrics a amistats, en l'entorn laboral i en qualsevol relaci√≥ d'intercanvi que la llengua en sigui el vehicle.

Estudis recents ens diuen que m√©s de la meitat de la poblaci√≥ ens sentim catalans i, en canvi, vivim la dicotomia entre aquesta acceptaci√≥ i la percepci√≥ d'un √ļs del catal√† molt per sota del 50% del total de les situacions comunicatives que protagonitzem o observem. L'amena√ßa constant d'uns canvis vertiginosos (mitjans de comunicaci√≥; telem√†tica, mercat global, nou perfil de poblaci√≥) en un espai de temps i territori tan redu√Įt, agreuja la situaci√≥ i ens debilita.

Per la salut del català les dues batalles són necessàries i ara més que mai cal guanyar la batalla del sentiment. La que davant de tots els condicionants negatius que fan que la situació del català  sigui complexa ens permetrà mantenir la força de la col·lectivitat.