Articles d'opini√≥ ← Altres articles

La carta als reis

Yvonne Griley

Durant el mes de desembre tindrà lloc una campanya de la Plataforma per la Llengua que porta per nom "En català, jugues?"

-         Amb molt de gust hi jugo però per molt que ho intento no me'n surto gaire bé.

-         Ah no? Per què?

-         Perquè no trobo joguines en català!

-         Doncs vine a Barcelona dissabte 22 de desembre al Passeig de Sant Joan a la Festa per la Joguina en català i veuràs que tot i sense gaire joguines podem jugar-hi tot el dia.

L'objectiu de la campanya és reivindicar més presència de joguines en català al mercat, una històrica mancança que cal solucionar. Les nenes i els nens de Catalunya -ep! també els grans- han de poder jugar en català. Si en català s'aprèn a l'escola, en català es llegeix, en català ens expressem a casa i amb els amics, no és just ni coherent amb aquest model social que, a l'hora de jugar, el català sigui una llengua de segona.

Per a mostra un bot√≥ (o un joc de botons): nom√©s 17 persones de 4.866 entrevistades pel Bar√≤metre de la comunicaci√≥ i la cultura han jugat en els √ļltims tres mesos amb un videojoc en catal√†. I ens preguntem, quants videojocs hi ha en catal√†? De jocs d'ordinador per a m√©s grans de 13 anys no n'he trobat m√©s de 6. Un 10 per a les dues empreses que conec que s'hi arrisquen: Enciclop√®dia Catalana i Barcelona Multimedia. Igualment un 10 per a les que fan jocs per a m√©s petitons, entre les quals hi ha La Galera, Cromosoma i Vicens Vives.

Alguna cosa falla i no precisament els jocs que ja es fan. Si us voleu sumar a la nostra reivindicació us fem un suggeriment. Durant aquests dies serà costum de les famílies fer i llençar la carta als reis. A les cartes als reis de la canalla, a més de joguines, sempre hi sol haver una llista de bons desigs: que no hi hagi fam al món; que desapareguin les malalties; que s'acabin totes les guerres... Creiem que si alguna cosa mares i pares, àvies i avis, tietes i oncles, nens i nenes podem demanar als reis per fer un bé al nostre país, no hi ha cosa més senzilla que demanar als reis que hi hagi més joguines en català.

Dep√®n de les fam√≠lies que fem l'esfor√ß d'incloure conscientment joguines en catal√† entre els regals de reis. Si els reis finalment nom√©s porten joguines en catal√† hauran fet una proesa tan grossa que podran optar al proper premi al civisme i a la ciutadania. Pensem que si alg√ļ pot ajudar a fer acomplir els nostres desigs en la situaci√≥ pol√≠tica de Catalunya precisament s√≥n els tres reis d'orient. I si no els ajudem, on i quan trobaran ells les joguines en catal√†?

Per aix√≤, des de la Plataforma per la Llengua hem fet una carta preciosa que ja duu la reivindicaci√≥ incorporada: "Volem jugar en catal√†". La podeu trobar a la p√†gina seg√ľent: www.plataforma-llengua.cat/doc/carta2007.pdf

Descarregueu-la o veniu-la a buscar! I molt bones festes a totes i a tots!!!