Notícies ← Altres notícies

Llancen una nova campanya per promoure l’ús del català en el sector de la restauració

La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle editen 5.000 petites guies de conversa en forma de targeta de butxaca pensades per al personal de restaurants, bars i granges. Inclouen un vocabulari molt bàsic en català i traduït a cinc llengües: àrab, urdú, xinès, castellà i anglès. L'objectiu és donar eines als treballadors del sector amb coneixements insuficients de català que els ajudin a garantir el dret dels consumidors de ser atesos en aquesta llengua. Veieu els diferents models a: http://www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/86

La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle han endegat una nova campanya per promoure l'ús del català en el sector de la restauració i l'hostaleria, i així fer un pas més per garantir el dret dels consumidors a ser atesos en la seva llengua, tal com marca la legislació vigent. La campanya consisteix en l'edició de 5.000 targetes que pretenen ser petites guies de conversa de butxaca. Se n'han editat cinc models diferents, totes en català i traduïdes a 5 llengües diferents: àrab, urdú, xinès, castellà i anglès. L'objectiu és distribuir-les principalment entre els treballadors de restaurants, bars i granges i donar-los una eina per poder atendre els consumidors catalanoparlants en la seva llengua. Alhora, la campanya s'adreça també als consumidors, amb l'objectiu que puguin repartir aquestes targetes cada cop que, com a clients d'aquest tipus d'establiments, es trobin en situacions de baixa o nul·la comunicació en llengua catalana.

Així, per exemple, les targetes inclouen (i tradueixen a les llengües corresponents) el repertori bàsic de salutacions ("bon dia", "bona nit", "adéu-siau", etc) i diverses expressions relacionades amb l'atenció al client en un establiment de restauració ("Què voleu prendre?", "Teniu taula reservada?", etc). També s'inclou un petit vocabulari de termes relacionats amb el sector, com ara "cafè", "tallat", "aigua", "vi", "entrepà", "compte", "canvi", etc, així com els números de l'1 al 10 i les desenes fins a cent.

Les dues entitats que promouen la campanya pretenen, a través d'aquesta eina pràctica, conscienciar tant a l'empresariat de la restauració com als seus treballadors sobre la necessitat d'utilitzar el català quan es realitza un servei d'atenció al públic. Així, es vol promoure el compliment del dret dels consumidors recollit a la Llei 22/2010, de 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, que fixa que les persones consumidores tenen dret, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin (article 128-1, 1). La campanya també serveix per recordar altres obligacions específiques que tenen les empreses de restauració en relació a la llengua, com ara facilitar les cartes de plats i de vins, o els rètols dels preus dels serveis dels establiments en català.

Se n'ha fet una primera impressió de 5.000 exemplars, que es distribuiran a l'Associació Catalana d'Empreses de Restauració Col·lectiva, al Gremi de Restauració de Barcelona, al Consorci per a la Normalització Lingüística, així com a diverses associacions de consumidors i entitats de persones immigrades, o als serveis lingüístics de la universitats catalanes, entre d'altres.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin