Notícies ← Altres notícies

8 anys després de la detenció de l’Èric Bertran, DIA continua sense etiquetar en català i incomplint la legislació vigent

Ho constata la Plataforma per la Llengua en un informe on detecta que els productes de "marca blanca" han incrementat l'ús del català fins al 41%. Les empreses dels territoris de parla catalana utilitzen més el català en els seus productes de "marca blanca" mentre que les empreses de fora continuen marginant la llengua i incomplint la Llei. Avui s'estrena la pel·lícula de Joel Joan Fènix 11.23, que narra el cas de l'Èric, el jove voluntari de l'entitat que el 2004 va ser acusat de terrorisme per demanar l'etiquetatge en català.

Vuit anys després del cas Èric Bertran, en què aquest jove de 14 anys va ser detingut i acusat de terrorista per demanar l'etiquetatge en català a DIA, aquesta cadena de supermercats continua sense etiquetar en català els seus productes propis, incomplint així la legislació vigent i menystenint els consumidors catalans. Precisament avui s'estrena la pel·lícula Fènix 11.23, de Joel Joan i Sergi Lara, que narra el cas que va commocionar l'opinió pública el 2004.

La Plataforma per la Llengua constata aquesta dada en un nou informe que ha elaborat recentment sobre la presència del català en l'etiquetatge dels productes de "marca blanca" en el territori sota l'administració de la Generalitat de Catalunya. L'objectiu és avaluar l'ús de la llengua catalana en aquest segment de productes i comprovar el grau d'acompliment dels requisits lingüístics establerts en la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya. Els resultats de l'informe constaten que malgrat estar lluny de la plena normalització, hi ha un ús notable del català en aquest tipus de productes. Concretament, el 41% de la mostra de productes sotmesos a estudi estan etiquetats, almenys, en català. S'hi inclouen les marques pròpies de les empreses distribuïdores amb major quota de superfície comercial a Catalunya. Podeu descarregar-vos l'informe aquí.

De les 13 marques blanques analitzades (El grup Carrefour és propietari de les marques blanques Carrefour i DIA), 6 no etiqueten en català cap dels productes analitzats (Carrefour, DIA, Mercadona, LIDL, Auchan i El Corte Inglés). En canvi, 4 marques blanques etiqueten tots o gairebé tots els productes en català (Bon Preu, Sorli Discau, Eroski i Condis), mentre que les 3 restants etiqueten parcialment en català o l'utilitzen en algun producte (Bon Àrea, Consum i Miquel Alimentació).

L'ONG del català ha detectat, doncs, que les empreses distribuïdores amb seu als territoris de parla catalana empren el català en l'etiquetatge de tots o algun dels productes analitzats, llevat dels productes de l'empresa valenciana Mercadona, que només empra el castellà. Contràriament, l'ús del català en les marques pròpies de les empreses distribuïdores de fora els territoris de parla catalana és clarament residual. Tan sols Eroski l'empra de manera generalitzada en els productes propis.

Un exemple paradigmàtic d'empresa que incompleix la legislació són les marques blanques del Grup Carrefour: Carrefour i, com ja s'ha dit, DIA. Cap dels productes propis empra el català ni tampoc disposa d'una versió en català del web corporatiu.

En resum, el català gaudeix d'una notable presència en els productes de les principals marques blanques amb presència a l'àmbit territorial de Catalunya, molt superior a les de les marques de fabricant, on l'ús del català encara és residual. La creixent presència del català en aquest segment de productes demostra que aquesta llengua és percebuda pels consumidors com un element d'excel·lència i qualitat empresarial, i, al mateix temps, permet a l'empresa crear vincles de proximitat i confiança amb els clients, i en definitiva, guanys estrictament comercials. Les empreses distribuïdores que no l'incorporen, no només situen els seus productes fora de la legalitat, sinó que a més els hi suposa un desavantatge competitiu respecte a les que sí l'incorporen amb normalitat.

Avui s'estrena Fènix 11.23, la pel·lícula que explica el cas del jove Èric Bertran, el voluntari de la Plataforma per la Llengua que el 2004, quan només tenia 14 anys, va ser denunciat per terrorisme i portat fins a l'Audiència Nacional per demanar l'etiquetatge en català a la cadena de supermercats DIA, que al film apareix amb el nom fictici de "Diana". La Plataforma per la Llengua va estar en tot moment al costat del jove: el va assessorar davant del cas, va fer una important pressió mediàtica favorable a la seva absolució i dos representants el van acompanyar a Madrid a declarar, entre els quals Martí Gasull, el fundador de l'entitat mort fa unes setmanes en un accident a l'Himàlaia. Finalment, el cas es va arxivar. La història arriba ara als cinemes protagonitzada per Nil Cardoner, el jove actor de Polseres vermelles en la pell de l'Èric Bertran. El repartiment també compta amb Àlex Casanovas, Rosa Gàmiz, Lluís Villanueva, Roberto Álamo i amb la col·laboració especial d'Ana Wagener. 

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin