Notícies ← Altres notícies

Èxit de la presentació del manual de bones pràctiques 'A l’empresa, en català' a la Cambra de Comerç de Girona

La sala d'actes de la Cambra de Comerç de Girona va acollir el dijous a la tarda la presentació del manual de bones pràctiques A l'empresa, en català, elaborat per la Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle. L'acte va ser organitzat conjuntament pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Consorci per a la Normalització Lingüística, la Cambra de Comerç de Girona, la Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle. L'acte va comptar amb el suport de la Diputació de Girona. Unes 80 persones van omplir la sala d'actes de la Cambra gironina per escoltar la presentació i la posterior taula rodona sobre experiències d'empreses de les comarques gironines que utilitzen el català de manera normalitzada i que va comptar amb la presència de Joan Roca, cuiner i xef del famós restaurant gironí El Celler de Can Roca; Maria Trias, directora comercial de Galetes Trias; Joan Ribas, gerent de GNA Serveis Telemàtics i president de l'Associació de Noves Tecnologies de Girona i Ingrid Rahola, copropietària de Llagurt.

L'acte va començar amb el parlament de Domènech Espadaler, president de la Cambra de Comerç de Girona, que va destacar el compromís de la institució amb la llengua i la cultura del país i va alertar que "l'ús del català en el món empresarial ha avançat, però no normalitzat", al mateix temps que va afirmar "el català obre oportunitats i els que es resisteixen a emprar-lo poden perdre oportunitats de negoci". A continuació, Xavier Albertí, gerent d'Embotits La Selva i patró de la Fundació Vincle va assenyalar: "Els empresaris estem obligats a utilitzar el català pel Codi de Consum de Catalunya. És una gran eina que cal aplicar amb cura i habilitat per normalitzar totalment el català", i va dedicar unes paraules d'homenatge a Martí Gasull, ànima de la Plataforma per la Llengua que va morir el setembre passat a l'Himàlaia. Antoni Baulida, director dels Serveis Territorials de Cultura de Barcelona; Josep Maria Lòpez Llaví, membre de l'executiva de la Plataforma per la Llengua i Antoni Solà, president del Consell de Centre del Consorci per la Normalització Lingüística van dedicar també unes paraules als assistents.

Posteriorment, Bernat Gasull, cap de l'àrea d'Empresa i consum de la Plataforma per la Llengua, va realitzar la presentació del manual de bones pràctiques A l'empresa, en català. Gasull va assenyalar que "el manual és una eina per ajudar els empresaris a actuar d'acord amb la llei, amb criteris comercials i amb responsabilitat en relació al català". Així mateix, va destacar que "l'ús normal del català a l'empresa és plenament rendible econòmicament i afavoreix i condiciona la qualitat del servei amb el client". Cal destacar també que l'acte va servir per presentar en exclusiva el web www.empresaencatala.cat, que neix amb l'objectiu de ser un portal obert de consulta per a totes les empreses que actuen al país. En el web s'apleguen tots els continguts del manual A l'empresa, en català ordenats per temàtiques. Inclou també un mapa interactiu de tot el domini lingüístic amb la legislació que afecta les empreses i un conjunt de preguntes i respostes sobre dubtes que pot tenir l'empresariat a l'hora d'incorporar el català.

 

La darrera part de l'acte fou la taula rodona d'experiències empresarials, moderada per Jordi Grau, director adjunt d'El Punt Avui, que va aplegar empresaris dels sectors més representatius de l'economia gironina. Joan Roca, cuiner i xef de l'emblemàtic El Celler de Can Roca, va destacar que sempre han emprat el català amb normalitat i que atenen primer en català i després s'adapten a la llengua del client. Destaca que són capaços d'atendre en 7 llengües diferents, però que el català forma part de la idiosincràsia del restaurant, igual que la cuina catalana. De manera complementària, va afirmar que "la utilització del català al nostre restaurant és de sentit comú i cal actuar amb coherència i responsabilitat amb el territori en què s'actua". Maria Trias, directora comercial de Galetes Trias, va destacar: "Des de sempre etiquetem en català. El consumidor vol que siguin respectuós amb ell i el català suma, fins i tot, en les exportacions". La directora comercial de Galetes Trias va afirmar que creu necessari que totes les empreses etiquetin, almenys, en català i castellà, ja que al Canadà, per exemple, han d'etiquetar en anglès i francès i això no és cap problema. Joan Ribes, gerent de GNA Serveis Telemàtics, va destacar que "el client prefereix que parlin el seu idioma i així es ven millor. Al mercat català, en català i a Eslovàquia, en eslovac". A més, creu que posar el web de l'empresa en català és senzill i no és car i que els empresaris que actuen a Catalunya i no en disposen no han fet una anàlisi dels costos i beneficis o tenen prejudicis que no tenen res a veure amb criteris comercials. Finalment, la jove empresària Ingrid Rahola i copropietària de la franquícia Llagurt, va posar de manifest que des del principi van tenir clar que el català s'havia d'utilitzar de manera preferent amb els clients i que l'ús de la llengua amb els treballadors i els proveïdors forma part de la Responsabilitat Social Empresarial. Així mateix, va destacar que participen en el programa Voluntariat per la Llengua i que valoren molt positivament l'experiència.

 

La Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle valoren molt positivament l'acte, atès que va servir per demostrar el compromís de les entitats, empreses i institucions gironines amb la normalització plena de la llengua catalana en l'àmbit empresarial. A més a més, l'entitat i la fundació van aprofitar l'ocasió per cedir al Consorci per a la Normalització Lingüística de Girona 300 exemplars del manual de bones pràctiques A l'empresa, en català, amb l'objectiu que tingui la màxima difusió entre els empresaris i emprenedors de les comarques gironines.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin