Notícies ← Altres notícies

Primer producte de Danone d’acord amb la normativa catalana sobre etiquetatge: Font Vella treu la primera ampolla de 50 cl etiquetada en català

Les aigües de Font Vella eren fins ara l'excepció. Mentre aigües sense gas com Aigua del Montseny, Les Creus, Viladrau, Fontdor, Aigua de Ribes, Font del Regàs, Aigua de Sant Aniol, Aigua de Veri, Aigua Eixerida o totes les marques blanques catalanes, ja s'havien adaptat als drets del consumidor inclosos a l'article 128-1 de la Llei del Codi de consum del 2010, Font Vella encara s'hi resistia. Tanmateix l'any passat l'aigua del grup Danone ja va afegir una petita inscripció en català en algunes ampolles arran de la campanya ‘Set de Viure'.

Enguany, però, acaba de treure el primer producte totalment adaptat a la normativa catalana: etiquetat plenament en català. Es tracta de l'ampolla de 50 cl sorgida dels dissenys de la campanya ‘Set de Viure' venuda en màquines expenedores. Malauradament la resta de productes de Font Vella (i de totes les aigües del Grup Danone) queden al marge de la llei i continuen exclusivament en castellà. Per tant encara no hi ha un producte adaptat a la Llei del Codi de consum del 2010 de venda en botigues i en grans superfícies.

Fa més de 8 anys que la Plataforma per la Llengua exigeix al Grup Danone que tracti el consumidor català amb els mateixos criteris generals que la resta de consumidors europeus; però la multinacional sempre s'hi ha negat. Ara hi ha hagut un petit canvi esperançador; les ampolles distribuïdes en les màquines expenedores del Metro i dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i en bars ja són etiquetades en català. L'empresa ha estat esperonada a fer aquest canvi pel fet que hi ha el compromís legal per part de les administracions catalanes que les màquines expenedores del Metro i dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya només poden vendre productes amb l'etiquetatge normatiu segons el codi de consum, és a dir, en català. A més hi ha més de 200 ajuntaments i estaments, inclòs el Parlament de Catalunya, que han deixat de comprar Font Vella per no complir els requisits mínims de responsabilitat social pel que fa als usos lingüístics.

La Plataforma per la Llengua recorda que sí Font Vella completa l'adaptació no hi haurà cap gran empresa catalana envasadora d'aigües que vulneri els drets lingüístics a l'etiquetatge. Malgrat tot encara hi haurà productes com Pineo, Font Agudes, Font Nova del Pla de Santes Creus o l'Aigua de Caldes de Boí que no són en català. En aquest darrer cas fins i tot fa servir la marca del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici com a esquer del producte.

L'organització insisteix que una empresa que no és capaç d'adaptar llurs productes als drets bàsics del consumidor inclosos a la llei no té garanties ni de qualitat ni d'informació fidedigna per a l'usuari. Així mateix denuncia que aquest juliol farà tres anys de la finalització de tots els terminis d'adaptació a la Llei del Codi de consum i que no hi ha constància que l'administració hagi tramitat cap denúncia o hagi retirat productes del mercat per incompliments legals pel que fa a la presència del català; cosa que sí que fan la resta de les autonomies en relació al castellà. Segons dades de la Plataforma per la Llengua del 2012, el 94% dels productes venuts en supermercats no tenen l'etiquetatge reglamentari.

Danone, grup al qual pertany Font Vella, llevat d'aquest cas puntual no té cap producte que apliqui l'article 128-1 del Codi de Consum per tal que les informacions siguin com a mínim en català. Això atempta contra els principis de governança de la pròpia companyia, pel quals el Grup Danone es considera més exigent que les reglamentacions oficials i té en compte les especificacions nacionals i regionals. Danone va néixer a Catalunya l'any 1919 i va adquirir Font Vella el 1974, però, justament és la llengua d'on es va crear la companyia l'única europea que en les mateixes condicions fa una excepció vers als consumidors no aplicant ni els drets corresponents ni els codis de conducta de la companyia.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin