Notícies ← Altres notícies

20.000 llaunes de Coca-cola per l’etiquetatge en català, nou repte de la Plataforma per la Llengua

L'ONG del català llança avui una campanya massiva, que ha batejat com a #repteCocacola, dins dels actes del 20è aniversari de l'entitat, que s'allargaran durant tot l'any 2014. La intenció és reunir 20.000 llaunes de Coca-cola a Plaça Catalunya, i escriure amb elles "Etiqueteu en català". El 12 de desembre de 1993 ja es van reunir 15.000 llaunes per demanar a Coca-cola que utilitzés el català, en el que es considera l'acte fundacional de l'entitat. S'establiran una xarxa de punts de recollida on tothom que vulgui col·laborar en la campanya pugui portar les seves llaunes.

La plaça de Catalunya de Barcelona serà el 14 de juny de 2014 l'escenari del #repteCocacola. Aquesta acció massiva pretén aplegar 20.000 llaunes buides de Coca-cola per l'etiquetatge en la nostra llengua. Les llaunes recollides formaran, al terra, la demanda "ETIQUETEU EN CATALÀ!!!"

El 12 de desembre de 1993 va tenir lloc el que es considera el primer acte de la Plataforma per la Llengua, i que va donar lloc a la seva fundació: una acció massiva a la plaça de Catalunya en què es van aplegar 15.000 llaunes de Coca-cola amb el lema "Etiquetem en català". Ja llavors l'acció pretenia persuadir la multinacional que incorporés el català en l'etiquetatge de les seves begudes distribuïdes als territoris de parla catalana. Vint anys després, la Plataforma per la Llengua pot vanagloriar-se d'haver contribuït a què el mapa del català sigui molt diferent, i de que moltes empreses de tots els àmbits ja incloguin la llengua catalana, però Coca-cola continua sense incorporar el català en les seves etiquetes. Per això, es vol repetir aquesta acció i superar-la, amb l'objectiu clar que l'empresa, aquest cop sí, decideixi etiquetar de manera regular els seus productes també en llengua catalana. Des del 2010, el nou Codi de consum incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català. En un estudi fet en supermercats i hipermercats de Catalunya el 2012, la Plataforma per la Llengua calculava que un 94% dels productes no s'etiquetaven en català d'acord als drets inclosos a la Llei. Coca-cola, com altres multinacionals, arreu d'Europa etiqueta sempre en la llengua de les comunitats lingüístiques de dimensions semblants a la catalana i acompleix els drets del consumidor estipulats a la normativa. En el cas català fa una excepció única sense precedents.

La campanya, que s'engega avui, implica una important complexitat logística i la necessària col·laboració ciutadana en la recollida d'aquestes 20.000 llaunes buides, la major part de les quals s'hauran d'haver recollit ja abans del 14 de juny per tal de garantir l'èxit de l'acció. Per això, en les pròximes setmanes es faran públics tot un seguit de punts de recollida on es podran portar llaunes per a la campanya i un llistat d'entitats col·laboradores. De moment, els ciutadans que vulguin col·laborar en la campanya podran portar les llaunes a les diferents seus de l'entitat a Barcelona (c. Diputació, 276, planta baixa i Via Laietana, 48 A, principal 2a), Sabadell (Sant Joan, 20) i Arenys de Mar (Centre Cultural Calisay. Riera Pare Fita, 31). D'altra banda, la campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental i la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar, un cop acabada l'acció, a un punt autoritzat.

Aquesta acció és un més dels actes destacats que s'han anat fent públics en les darreres setmanes amb motiu del 20è aniversari de l'entitat, que se celebra oficialment demà; com ara el llançament del Cava per la llengua, un projecte solidari a benefici del català, o la convocatòria del Premi Martí Gasull i Roig a la persona o iniciativa que hagi treballat més pel català aquest any.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin