Notícies ← Altres notícies

Aquest dissabte 31 de maig, porta la teva llauna per l'etiquetatge en català!

La Plataforma per la Llengua ja ha recollit 20.000 llaunes de Coca-cola per l'etiquetatge en català. Hem assolit l'objectiu, però seguim recollint les llaunes buides d'aquesta beguda! El 31 de maig us esperem a la Plaça Catalunya de Barcelona, a partir de les 9 del matí! Porteu la vostra llauna per formar el gran mosaic i ganes de passar-ho bé amb diferents activitats i xerrades relacionades amb l'etiquetatge en català. Per finalitzar l'acte tindrem en concert els músics Titot i David Rosell, de Brams! Encarem la recta final fent bullir les xarxes socials amb el hashtag #repteCocacola i el vídeo promocional de l'acte! Tota la informació a reptecocacola.cat, no hi falteu!

Tot és ja a punt per al #repteCocacola, la campanya massiva per l'etiquetatge en català que ha engegat la Plataforma per la Llengua en l'any del seu vintè aniversari, i que, de moment, ja ha aconseguit la meitat dels seus objectius: en menys de 5 mesos, s'han aconseguit superar les 20.000 llaunes buides de Coca-cola, que era l'objectiu marcat inicialment per poder escriure un gran mural el 31 de maig al terra de la plaça Catalunya de Barcelona.

La campanya es va engegar el 12 de desembre de 2013, coincidint amb la data en què, vint anys abans, el 1993, es van aconseguir reunir 15.000 llaunes de Coca-cola amb les quals es va escriure el mosaic "Etiquetem en català" al terra de la plaça Catalunya de Barcelona, en el que es considera l'acte fundacional de la Plataforma per la Llengua. Ara es vol repetir i superar aquesta acció amb el mateix objectiu que el 1993: aconseguir que aquesta gran multinacional, una de les marques més grans del món, etiqueti en llengua catalana i arrossegui així a d'altres grans empreses que ignoren el català. En aquests 20 anys, l'ONG del català ha acumulat grans èxits en el camp de la normalització lingüística, però Coca-cola continua sense incorporar el català en els seus productes i comunicacions. A més, des del 2010, el nou Codi de consum incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català, i per tant en aquests moments Coca-cola està incomplint la llei catalana d'etiquetatge. En un estudi fet en supermercats i hipermercats de Catalunya el 2012, la Plataforma per la Llengua calculava que un 94% dels productes no s'etiquetaven en català d'acord amb la Llei. La paradoxa és que arreu d'Europa, Coca-cola etiqueta sempre en la llengua de les comunitats lingüístiques de dimensions semblants a la catalana i acompleix els drets del consumidor, però en el cas català fa una excepció sense precedents. Cal destacar que la campanya no demana en cap cas que es begui més Coca-cola, sinó que les llaunes que ja es consumirien habitualment, enlloc de llançar-les, es duguin a algun dels punts de recollida autoritzats. D'altra banda, la campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental, ja que la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar, un cop acabada l'acció, a un punt autoritzat.

Per això, el pròxim 31 de maig la campanya es culminarà amb una gran acció de sensibilització al carrer en què es formarà el mural amb la frase: "ETIQUETEU EN CATALÀ!". El resultat de l'acció s'enregistrarà en un vídeo que es farà arribar a l'empresa juntament amb una carta amb la petició formal que incorpori la nostra llengua en els seus productes distribuïts als territoris de parla catalana i un informe comparatiu sobre les polítiques d'etiquetatge que desenvolupa Coca-cola en diversos països que compten amb llengües tant parlades que el català.

Tot és ja a punt per al 31 de maig. L'acte serà conduït i dinamitzat per l'actor Jordi Martínez i comptarà amb diverses activitats paral·leles, com tallers de reciclatge amb llaunes etiquetades en català i xerrades on diversos empresaris explicaran bones pràctiques en l'àmbit lingüístic. A més, la col·locació de l'última llauna del mural coincidirà amb l'inici del concert de cloenda, que anirà a càrrec dels músics Titot i David Rosell, de Brams.

La campanya ha comptat amb una important xarxa de prop de 80 punts col·laboradors que han anat recollint llaunes arreu del territori i que ara s'aniran tancant progressivament. La campanya es pot seguir a través de les xarxes socials amb el hashtag #repteCocacola, i podeu trobar més informació al web reptecocacola.cat.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin