Notícies ← Altres notícies

Document per normalitzar la situació de la llengua catalana en les empreses

La Plataforma per la Llengua ha tramès entre diverses empreses, associacions empresarials i organismes de comerç un document amb el títol "Ja etiquetes en català? L'etiquetatge en català, una necessitat clau per a l'empresa moderna". L'objectiu d'aquest material és respondre dubtes i donar arguments a les empreses en relació amb l'etiquetatge en català, amb la finalitat que posin al dia la qualitat en el tracte al consumidor català i etiquetin, per tant, també en la nostra llengua. Podeu descarregar-vos dos materials diferents: el document sencer i el desplegable-resum, del qual se n'han editat 3.000 exemplars.

Fins ara, l'etiquetatge en català és clarament deficitari en molts productes, que encara no han adaptat l'etiquetatge a un model modern d'acord als nous conceptes d'atenció al client. Encara, en ple segle XXI, hi ha empreses que mostren un tractament diferenciat en la qualitat d'atenció al consumidor català en referència a la resta de casos comparables. Després dels avenços notables en l'ús social de la llengua i atenent a la realitat social, el potencial econòmic i la vitalitat del català, no té sentit aquest tracte excepcional. L'organització intenta respondre alguns dels dubtes que poden tenir totes aquelles empreses a l'hora de normalitzar llurs productes adaptant-los a l'etiquetatge també en català.

Tant el document com el desplegable resum (que s'ha editat en català i anglès per difondre'l a les seus de les empreses de fora de l'àmbit lingüístic català) tracten qüestions com les raons per etiquetar en català, la situació legal pel que fa a l'etiquetatge, els drets del consumidor, el creixement darrerament molt notable de l'etiquetatge en llengua catalana, els beneficis d'aquesta inversió, la recepció per part del consumidor i altres qüestions diverses que poden interessar a totes les persones implicades en l'etiquetatge.

El document s'ha tramès, entre d'altres associacions empresarials, a l'Associació d'Indústries d'Alimentació i de Begudes de Catalunya (AIABECA), la Cambra de Comerç de Barcelona, Foment del Treball Nacional, l'Associació Catalana d'Empresaris, la PIMEC, la Confederació de Comerç de Catalunya, l'AIJEC (Associació Independent de Joves Empesaris de Catalunya), l'Institut Ignasi Villalonga d'Economia i Empresa, FemCAT i a més de 30 empreses capdavanteres en el seu sector i on l'etiquetatge és important.

La Plataforma per la Llengua veu necessari que les empreses apliquin un dret legalment reconegut pel consumidor des de l'any 1993 i que està pendent d'aplicació encara en moltes empreses que no han introduït el català en la seva política d'etiquetatge. L'organització creu que, d'acord amb els aspectes de responsabilitat social, cap empresa de gran consum seriosa pot negligir i no respectar un dret que té el consumidor i que està regulat per l'article 26 de l'Estatut del Consumidor des de fa 14 anys. Així mateix, l'entitat destaca que hi ha més de 100 disposicions estatals que obliguen a incorporar el castellà en la majoria de dades obligatòries de l'etiquetatge de productes i que, per exemple, a la Comunitat Autònoma de Madrid hi ha una llei autonòmica específica que obliga a etiquetar en castellà (llei 11/1998 de Protección de les Consumidores y Usuarios), tot i que ja hi ha la llei estatal. Les empreses respecten aquestes Lleis, però no passa el mateix amb l'Estatut del Consumidor de Catalunya, que contempla el dret per part del consumidor de rebre aquestes informacions en català. No pot ser que dins un mateix estat hi hagi ciutadans de primera i de segona i que en algunes comunitats autònomes les empreses respectin els drets reconeguts legalment del consumidor i en d'altres no.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin