Les entitats culturals signants del Pacte pel Dret a Decidir reclamen la creació d’un model cultural propi com a eix vertebrador de l’Estat

Aquestes entitats, entre les quals hi és la Plataforma per la Llengua, estableixen les prioritats culturals del país en un comunicat conjunt.

«El dret a decidir no és sols una reivindicació política general sobre el futur de Catalunya, sinó que incideix també en tots els aspectes on Catalunya ha de poder determinar models propis de desenvolupament. I és precisament en l'àmbit cultural on el país ha d'apostar amb determinació, perquè la llengua i la cultura catalanes, en el sentit més ampli del terme, constitueixen un pal de paller.» Amb aquesta afirmació s'inicia el Comunicat sobre la cultura, elaborat per les entitats de l'àmbit cultural signants del Pacte pel Dret a Decidir, promogut pel president de l'IEC, Joandomènec Ros, en què es reivindica que «la cultura ha de ser articuladora en la construcció del país» i que «la llengua catalana ha de ser la principal generadora de cultura».

Per als signants, un dels objectius de futur ha de ser la construcció d'un mercat cultural que afavoreixi més la professionalització de la cultura i reivindiquen un model cultural propi que «permeti dotar els distints sectors de les eines que històricament els han mancat i dels pressupostos suficients». El comunicat destaca que és fonamental «disposar d'un model educatiu propi, capaç d'assegurar l'anomenat ascensor social i amb docents competents i valorats socialment», en què «la interrelació entre educació, ciència i cultura és indispensable».

Aquest model cultural hauria d'apostar per una «veritable aliança entre el sector públic i la societat civil», «establir una política competent de mecenatge», potenciar el  mercat cultural català a l'exterior i «tenir present l'espai compartit amb tots els territoris de llengua catalana».

Podeu llegir el comunicat íntegre en aquest enllaç: http://www.iec.cat/Comunicacio_IEC/Cultura-PactepelDretaDecidir.pdf

Entitats signants del comunicat

Consell Interuniversitari de Catalunya