La Plataforma per la Llengua i vint entitats representants de la immigració organitzen un acte per destacar el paper del català com a element d’inclusió

La Plataforma per la Llengua i vint associacions de persones immigrades celebraran la diada de Sant Jordi amb un acte que té com a objectiu destacar el català com a eina d'inclusió de les persones nouvingudes i com a element que contribueix a la cohesió social. La cita serà el pròxim 23 d'abril a partir a les 12 del migdia i fins a la mitjanit a la part central de la plaça Catalunya de Barcelona.
El català, llengua comuna és el lema sota el qual s'apleguen els actes d'aquest any. Per més informació, cliqueu sobre l'enllaç.

El lema resumeix molt bé la filosofia amb la qual les entitats organitzadores han concebut la celebració del Sant Jordi. La nostra realitat sociolingüística és la d'un país multilingüe on, a part de les llengües pròpies (el català i l'aranès), s'hi parlen més de 200 llengües, com el xinès, l'anglès, l'àrab, el gallec, el castellà, l'amazic o el wòlof. En aquest context de diversitat lingüística el català és la llengua que ens uneix a tots i a totes. És l'idioma que compartim i amb què ens entenem, és la llengua comuna.

La Plataforma per la Llengua, amb la celebració del Sant Jordi, pretén afavorir l'intercanvi i la relació de les entitats d'immigrats i de les persones acabades d'arribar amb les entitats i la població catalana, amb la intenció de facilitar la incorporació de les persones nouvingudes a la societat d'acollida i d'incentivar les relacions interculturals.

D'entre les entitats representants de la immigració que coorganitzen els actes de la diada n'hi ha d'europees, llatinoamericanes, africanes i asiàtiques, entitats de procedència ben diversa que han acceptat l'oferiment de la Plataforma per la Llengua de participar activament en una festa amb tanta significació per a la societat catalana. Aquestes entitats han vist que sumar-se a les celebracions del Sant Jordi és una bona manera de donar-se a conèixer i de transmetre la voluntat que té la comunitat que representen de participar en projectes comuns. Així mateix, volen reivindicar l'ús del català com a signe visible d'identificació amb la societat catalana i en destaquen el paper que juga com a instrument per evitar la discriminació, ja que dilueix el concepte d'immigrant i contribueix a la inclusió social.

En un escenari muntat al mig de la plaça, se succeiran nombroses actuacions musicals, de dansa i de teatre, en les quals s'aniran intercalant el català amb moltes de les altres llengües que es parlen al nostre país, com l'amazic, el xinès o el wòlof. Entre d'altres intèrprets i grups, l'acte comptarà amb les actuacions de Mònica Green i de les formacions Immigrasons i Nour. Però també hi haurà música i dansa africanes amb Kavocheva, música tradicional pakistanesa amb Milap, dansa boliviana a càrrec de Tinkuna, que actuarà juntament amb la Colla de Diables de Vilassar de Dalt, titelles, recitació de poesia amaziga i també de poemes de Muhammad Iqbal, activitats per als infants, signatura de llibres d'autors d'origen estranger que escriuen en català i una mostra d'entitats. Intercalat entre les diferents actuacions, també es llegirà el manifest de l'acte, "El català, llengua comuna", amb el qual les entitats signatàries destaquen el fet que el català esdevingui la llengua d'acollida. Com fer que sigui així? Ben fàcil, simplement utilitzant el català com a llengua de relació amb les persones nouvingudes i recordant als poders públics que tenen l'obligació d'establir les mesures necessàries per facilitar l'exercici del dret d'usar el català als qui vénen a viure a la nostra terra.

Les entitats que coorganitzen l'acte i que signen el manifest són: Casal Argentí a Barcelona, Associació Catalana de Residents Senegalesos, ITRAN (Associació d'Amics del Poble Marroquí), Kavocheva (Associació Cultural de Costa d'Ivori), Associació de Treballadors i Immigrants Marroquins de Catalunya (ATIMCA), Associació de Treballadors Pakistanesos, Asociación de Mujeres Chinas de Catalunya, Asociación de Mujeres Ecuato-guineanas E'Waiso Ipola, Llactacarú (Asociación de Immigrantes Ecuatorianos en Catalunya para la Solidaridad y la Cooperación), Centro Boliviano-Catalán, Centre Cultural Camí de la Pau, Cornellà Sense Fronteres (membre del grup Agraw Amazic N'Katalunya), Immi.cat, Tamettut (Associació de Dones Amazigues per la Cultura i el Desenvolupament), Comunitat Palestina de Catalunya, Federació d'Associacions Americanes de Catalunya (FASAMCAT), El Mirador dels Immigrants, Veu pròpia, Els Altres Andalusos, Federació de Col·lectius d'Immigrants de Catalunya i Plataforma per la Llengua. L'acte també compta amb la col·laboració de diversos departaments del Govern, com la secretaria per a la Immigració del departament d'Acció Social i Ciutadania, la secretaria d'Acció Ciutadana del departament de Governació i Administracions Públiques, la secretaria de Política Lingüística o el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, de la regidoria de Drets Civils de l'Ajuntament de Barcelona, d'Abacus Cooperativa i de l'editorial La Galera, a més de nombrosos mitjans de comunicació.

Us adjuntem el díptic amb el manifest de la campanya i el programa d'actes. Per a més informació, podeu consultar el següent enllaç.

• Google+