Notícies ← Altres notícies

L’Associació d’Indústries d’Alimentació i de Begudes de Catalunya omet en una resolució els drets del consumidor català aprovats pel Parlament de Catalunya

L'Associació d'Indústries d'Alimentació i de Begudes de Catalunya (AIABECA) no respecta l'ús de la llengua catalana en l'etiquetatge dels productes comercialitzats a Catalunya, vulnerant un dret del consumidor reconegut legalment. Així ho deixa clar en una resolució aprovada aquest passat mes d'abril per les entitats que la conformen i en la que, en l'apartat que fa referència a la política lingüística, ignora la normativa essencial pel que fa als drets del consumidor catalanoparlant, aprovada el 1993 pel Parlament de Catalunya, l'Estatut del Consumidor.

La resolució de l'AIABECA, que porta per títol "La llengua en l'etiquetatge de productes alimentaris", i que marca la postura oficial de les indústries del sector a l'entorn del tema lingüístic, diu textualment: "Actualment, les empreses d'AIABECA respecten les tres normatives essencials sobre la llengua de l'etiquetatge; la Directiva 2000/13, el Real Decreto 1334/99 (Norma General de Etiquetado) i la Llei 1/198 de 7.1.98 de política lingüística." En cap moment es fa referència ni es té en compte l'Estatut del Consumidor. La Llei 3/1993 de l'Estatut del Consumidor de 5 de març reconeix el dret dels consumidors de rebre les informacions bàsiques dels productes en català; concretament en l'article 26 del Capítol IV sobre Drets Lingüístics dels Consumidors: "Els consumidors tenen dret a rebre en català les informacions pertinents per al consum i l'ús dels béns, els productes i els serveis, i especialment les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de llur salut i seguretat". Recordem que pel que fa a la Directiva 2000/13 de la Unió Europea es recomana l'etiquetatge en una llengua fàcilment intel·ligible per al consumidor.

D'altra banda el Reial Decret 1334/99 imposa el castellà en les dades obligatòries de tots els productes. I la Llei de política lingüística només contempla l'obligatorietat d'etiquetar en català per als productes artesanals o de denominació d'origen o qualitat.

La qüestió la va conèixer la Plataforma per la Llengua arran de la queixa d'un col·laborador de l'organització, que va demanar l'etiquetatge com a mínim en català a una empresa que pertany a l'AIABECA. Aquesta empresa li va respondre que a l'hora d'etiquetar els seus productes, es remetia a la postura oficial adoptada en aquesta qüestió per l'associació en l'esmentat acord pres aquest abril, i li va fer arribar una còpia del document. La Plataforma per la Llengua denuncia que la resolució de l'AIABECA només té en compte la normativa estatal i omet els drets contemplats en la normativa autonòmica, obviant totalment l'Estatut del Consumidor aprovat pel Parlament de Catalunya.

La Plataforma per la Llengua va trametre el passat febrer a l'associació el desplegable Ja etiquetes en català? L'etiquetatge en català, una necessitat clau per a l'empresa moderna, extracte del document titulat Etiquetar en català, Orientacions per etiquetar en català i conèixer les raons i importància per fer-ho, on s'explica amb detall els drets dels ciutadans catalans pel que fa a la llengua de l'etiquetatge de productes. Tant el desplegable com el document sencer es poden obtenir via Internet. Descarregueu-vos el desplegable i el document sencer.

Des de la Plataforma per la Llengua es considera que per moltes empreses encara hi ha lleis de primera i lleis de segona que no es vol respectar, com és aquest cas. Igualment, l'organització denuncia la inhibició de l'administració per permetre aquest tipus de comportaments. En aquest sentit, la Plataforma per la Llengua ha tramès una carta a l'AIABECA instant a reconsiderar el seu plantejament oficial respecte l'etiquetatge en català per tal d'incloure els drets del consumidor recollits en l'article 26 de l'Estatut del Consumidor i no només les obligacions que imposen el castellà a Catalunya en l'etiquetatge. La Plataforma per la Llengua apel·la a la responsabilitat de l'AIABECA per tal de resoldre satisfactòriament per tothom, societat i empreses, aquesta qüestió. Una empresa seriosa, responsable i moderna no pot eludir els drets civils institucionalment reconeguts de les societats on treballa.

Vegeu la carta que la Plataforma per la Llengua ha escrit a l'AIABECA.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin