Not√≠cies ← Altres not√≠cies

No perdem el Nord!

El bar El Paraigua de Barcelona va acollir aquest dimecres 3 de maig el primer debat del cicle «Qu√® me'n dius del domini ling√ľ√≠stic?» amb la participaci√≥ d'Aleix Reny√©, periodista, actor i escriptor de la Catalunya del Nord.

Prop d'una cinquantena de persones van assistir ahir al vespre al debat «Mites i realitats de la Catalunya Nord», una aproximaci√≥ a la realitat socioling√ľ√≠stica d'aquest territori de la m√† d'Aleix Reny√©.

El periodista va ser realista i dur, a la Catalunya del Nord l'√ļs social del catal√† √©s residual. Malgrat aix√≤, Reny√© tamb√© afirm√† que el sentiment d'identitat catalana ha crescut en els √ļltims anys i que les generacions m√©s joves miren m√©s cap a Barcelona que cap a Par√≠s.

Reny√©, que tot just acaba de presentar «La Llesqueta del Septentri√≥», va compartir amb els assistents alguns dels passatges m√©s rellevants del llibre que volia destacar i fer arribar a tot el p√ļblic per conscienciar sobre la situaci√≥ real socioling√ľ√≠stica de la zona, un territori que subtilment, per√≤ efica√ßment, ha patit un esclafament de la identitat cultural catalana per part de l'estat franc√®s i ha patit la ignor√†ncia i l'esbiaixat sentiment nacional de molts sud-catalans, lligat a un territori i no a la totalitat d'una naci√≥ que comparteix una llengua i una cultura.

Elogis a les entitats culturals per la seva tasca indispensable per a poder mantenir espais on el catal√† no queda relegat a l'espai privat dels menjadors de casa i, on parlar-lo en p√ļblic, no √©s senyal de mala educaci√≥. La Bressola, Arrels, els Castellers... no va voler deixar-ne cap per anomenar.

El debat tamb√© va estar marcat per l'actualitat pol√≠tica francesa. Alguns creuen que les eleccions d'aquest cap de setmana podrien portar millores a l'oficialitat i reconeixement de la llengua a la Catalunya del Nord. Un rotund 'no' d'Aleix Reny√© va rebaixar qualsevol esperan√ßa. L'estat franc√®s no es concep sense un republicanisme purament franc√®s. No pots ser ciutad√† franc√®s i de nacionalitat catalana. La millora de la situaci√≥ del catal√† a la Catalunya del Nord hauria de passar per una reforma total de la pol√≠tica francesa. Les promeses de ratificaci√≥ de la CELRoM, segons Reny√©, mai traspassaran el «Conseil d'√Čtat» i encara menys la modificaci√≥ de la constituci√≥ francesa.

El debat va finalitzar amb les preguntes del p√ļblic assistent, amb ganes de saber m√©s coses sobre la situaci√≥ real que expos√† Reny√©, d'una societat que, assegura, ha hagut de renunciar a la llengua per assegurar la prosperitat dels seus fills.

Des de la Plataforma per la Llengua volem agrair la participaci√≥ d'Aleix Reny√©, en aquest primer debat que viur√† la seva segona part el pr√≤xim dimecres per parlar, aquest cop, de la Franja de Ponent, territori de frontera.

• Google+