Campanya per evidenciar que sis grans empreses tenen un tractament diferenciat vers el consumidor català respecte a la resta de consumidors europeus pel que fa a l'etiquetatge dels seus productes

La Plataforma per la Llengua ha engegat una campanya per evidenciar que sis grans empreses tenen un tractament diferenciat vers el consumidor català respecte a la resta de consumidors europeus pel que fa a l'etiquetatge dels seus productes. Mitjançant unes webs informatives que ha creat (una per cada empresa), el consumidor català pot conèixer i comparar llurs polítiques lingüístiques arreu d'Europa, pel que fa a l'etiquetatge de productes i en d'altres aspectes de l'atenció al client, en les comunitats lingüístiques amb un nombre similar o inferior de parlants que la catalana i en els estats plurilingües de tradició democràtica.

En tots els casos el tracte excepcional, sense presència de la llengua corresponent, només es dóna per al cas català. No hi ha dins el context de la Unió Europea, ni dins el marc dels països desenvolupats democràtics, una sola comunitat lingüística i de consumidors amb tants parlants com la catalana en què aquestes empreses no hi etiquetin. El nostre és, doncs, un tractament diferenciat que, a més, constitueix una vulneració dels drets legalment reconeguts per al consumidor en l'article 26 de l'Estatut del Consumidor de l'any 1993 aprovat pel Parlament de Catalunya, segons el quals el consumidor té dret a rebre aquestes informacions en català (el castellà, així mateix, és obligatori a Catalunya per nombroses lleis d'àmbit estatal).

Les empreses de les quals es dóna a conèixer aquesta situació són Danone, Lidl, Nutrexpa, Bayer, Coca-cola i Durex. Per posar de relleu amb detall aquesta comparativa s'han creat respectivament els webs www.danone.catwww.lidl.cat, www.nutrexpa.cat, www.aspirina.cat, www.cobega.cat i www.durex.cat. La compra d'aquests dominis s'ha fet mitjançant el procediment convencional que tothom utilitza i de manera totalment legal, com es fa amb qualsevol altre domini. Cal doncs aclarir que no hi ha hagut cap mena d'intermediació per part de la Fundació puntCat, ni tracte de cap tipus amb aquesta entitat.

Així mateix, tot i que aquestes no són les úniques empreses que fan polítiques diferenciadores en el tracte lingüístic del consumidor català respecte a la resta de consumidors, sí que són prou representatives de diversos sectors.

La Plataforma per la Llengua en cap moment recomana ni incita al boicot a aquestes empreses, ans al contrari. L'evidència d'aquesta situació desigual vol contribuir de manera positiva a la normalització i al diàleg amb les esmentades empreses, per tal que el consumidor català sigui tractat en igualtat de condicions respecte a la resta de consumidors i no es vulnerin els drets emparats per la llei. De la mateixa manera, l'organització posa a disposició d'aquestes empreses i de manera gratuïta els dominis emprats, sense la més mínima trava, entenent que en aquest cas hi ha voluntat per normalitzar el tracte i per ésser coherents amb la pròpia política lingüística en l'acompliment dels drets del consumidor i en l'ús del serveis en català d'aquests webs.

Així mateix us convidem a visitar el web www.plataforma-llengua.cat/exposicio on hi ha una comparativa mitjançant una exposició virtual d'aquest comportament diferenciat en l'etiquetatge d'algunes grans multinacionals.

Per a més informació:

• Google+