Notícies ← Altres notícies

La presència del català en els catàlegs de productes és majoritària, segons un estudi de la Plataforma per la Llengua

L'estudi "El català en els catàlegs dels grans establiments comercials i supermercats, a Catalunya" analitza la presència del català en els catàlegs de les grans superfícies comercials i de les principals cadenes de supermercats i hipermercats. Segons el treball, que s'ha presentat avui en roda de premsa, l'ús del català en els catàlegs de les grans superfícies comercials i supermercats a Catalunya és majoritari, amb una presència de la llengua en el 77% de les pàgines del total de catàlegs observats. Aquest percentatge arriba fins al 89% en els catàlegs de supermercats i hipermercats. Llegiu l'estudi sencer aquí.

Les empreses que compleixen la Llei 1/1998 de Política Lingüística en els catàlegs ja són majoria: 11 empreses (un 47'8%) compleixen la Llei en tots els seus catàlegs, 4 empreses (un 17'4%) la compleixen de forma parcial i 8 empreses (un 34'8%) no la compleixen en cap dels seus catàlegs. En el cas dels supermercats i hipermercats, només una minoria de 3 cadenes d'establiments d'un total de 17 tenen catàlegs il·legals: els supermercats LIDL, Alcampo i Sabeco. Així doncs, un 82% de les cadenes de supermercats a Catalunya ja disposen dels seus catàlegs en català. Les 8 empreses amb tots els catàlegs il·legals són: FNAC, Leroy Merlin, Bauhaus, AKI, Conforama, Hipopotamo, LIDL i el Grup Auchan (supermercats Sabeco i Alcampo). També incompleixen aquesta Llei en part dels seus catàlegs les empreses: Eroski, El Corte Inglés, Ikea i Decathlon.

L'estudi també analitza la presència i compliment de la llei en altres elements de comunicació de les empreses amb els clients, com ara la retolació dels establiments, els rètols dels productes, els webs i l'etiquetatge dels productes propis. El català ha augmentat la seva presència en tots aquests elements, tot i que hi ha un grup d'empreses amb dèficits importants que no ha avançat en l'ús del català, especialment FNAC, Leroy Merlin i Bauhaus.

El treball recull una sèrie de recomanacions a les empreses, com són la necessitat de complir la Llei i respectar els drets lingüístics del consumidor, com a part de la seva responsabilitat social corporativa i estratègia d'excel·lència empresarial. També recomana a l'administració catalana fer complir la legislació lingüística del Parlament de Catalunya (que 10 anys després de la seva aprovació segueix incomplint-se), vinculant el seu compliment a l'obtenció dels permisos d'obertura i ampliacions dels establiments.

La Plataforma per la Llengua creu que és important que com a mínim s'acompleixi la minsa legislació lingüística que protegeix la presència del català, així com es compleixen les més de 150 normatives estatals pel que fa a l'obligació del castellà. A Europa no existeix una llengua amb un nombre de parlants similars al català tant desprotegida legalment.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin