Notícies ← Altres notícies

15 anys de la primera acció de la Plataforma per la Llengua

Demà, 12 de desembre, fa 15 anys que la Plataforma per la Llengua va aconseguir fer un rècord Guiness en reunir més de 18.000 llaunes buides de Coca-Cola a la plaça de Catalunya de Barcelona amb les quals va construir un rètol gegant on es podia llegir la frase "Etiquetem en català". Aquest rècord Guiness va significar el tret de sortida de l'activitat de la Plataforma per la Llengua que, després de 15 anys de feina, ha rebut el Premi Nacional de Cultura a la Projecció Social de la Llengua Catalana de la Generalitat de Catalunya 2008.

L'any 1993, la Plataforma per la Llengua va fer la presentació pública com a organització per defensar la demanda de la societat catalana respecte a la deficient situació del català. En aquella ocasió, l'organització va prendre el lema: "La Coca-Cola etiqueta en 135 idiomes d'arreu del món, i per què no en català?" per tal d'evidenciar el tracte excepcional que la multinacional de begudes feia envers el català respecte a la resta de llengües de la Unió Europea i dels països de tradició democràtica. No hi havia dins la Unió Europea ni dins els països de tradició democràtica una llengua tan parlada com el català que Coca-Cola no respectés en l'etiquetatge dels seus productes. Quinze anys després, aquesta situació no ha canviat. Malgrat els rumors que han corregut que apuntaven la inclusió del català en l'etiquetatge de la Coca-Cola, encara és hora que aquesta empresa i la concessionària per al Principat de Catalunya i les Illes Balears, Cobega, facin res per etiquetar una sola llauna o ampolla en la nostra llengua.

L'acte de fa just 15 anys a la plaça de Catalunya va acollir força participació en un ambient festiu i van ser molts els que van dur llaunes de Coca-Cola per aconseguir formar el rètol gegant. Un cop acabada la festa es van reciclar totes les llaunes.

La tria d'aquest producte no va ser a l'atzar ja que es tractava d'una empresa sensible a la diversitat lingüística. A més, el respecte a les cultures als territoris on actuava ja era un precepte inclòs en la responsabilitat corporativa de l'empresa, com ho és també ara; un aspecte que l'empresa ha anat desenvolupant i aprofundint, tot i que les seves elaboradores espanyoles en prescindeixin. Segons les consideracions de la multinacional, la diversitat hauria de ser una prioritat, entesa com el respecte a les persones individuals, el valor de la diferència i la representació dels consumidors i dels mercats on fa negoci, principis que no aplica per al consumidor català (vegeu el seu web)

Després d'aquella primera acció, han estat moltes les iniciatives per tal que la multinacional normalitzi el tracte amb els consumidors catalans. El 9 de febrer del 1994 la Plataforma per la Llengua va fer també una protesta en un acte de Coca-Cola al Palau de la Música Catalana.

De llavors ençà la situació de l'etiquetatge en català en el sector de les begudes s'ha anat normalitzant. Segons un estudi realitzat el 2006 per la Plataforma per la Llengua i que podeu trobar al web de la Plataforma, de les vuit primeres empreses de begudes amb seu a Catalunya, cinc (Freixenet, Codorniu, Damm, Vichy Catalan i M. Torres) ja etiquetaven tots o força productes en català. Només Coca-Cola i Fontvella (Groupe Danone), tot i rebre les mateixes demandes, s'han negat a equiparar el consumidor català a la resta de consumidors. En el cas de Coca-Cola, això quedava ben palès en el document elaborat per la Plataforma per la Llengua també del 2006: Coca-Cola i el català i que us podeu descarregar en el següent enllaç.

Tot i aquestes reticències, Coca-Cola i Cobega han millorat el respecte al consumidor català en la publicitat, la participació en esdeveniments culturals de casa nostra i, darrerament, en incorporar el català en el web. Tanmateix, des de fa molts anys, no s'ha avançat pel que fa a l'etiquetatge.

Aquest tracte excepcional també es constata en d'altres grans empreses. Si visiteu l'exposició "La llengua en l'etiquetatge de les grans marques" (www.plataforma-llengua.cat/exposicio) podeu fer un tast del tractament lingüístic de multinacionals que no respecten el consumidor català pel que fa a l'etiquetatge de productes i sí que ho fan en relació als altres consumidors comparables.

Des del web de la Plataforma per la Llengua us podeu descarregar el dossier de premsa de la diada de fa quinze anys amb imatges de l'acte fent clic aquí. Si voleu veure un resum de la situació de la Coca-Cola pel que fa a l'ús del català a l'etiquetatge podeu connectar-vos al web www.cobega.cat o bé, de manera més visual, descarregar-vos un document explicatiu de la situació de Coca-Cola cent clic aquí.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin