La Plataforma per la Llengua edita una guia per millorar l'acollida lingüística a les administracions públiques

La Plataforma per la Llengua acaba de publicar la guia De cara a la ciutadania, de cara al català. Aquesta nova publicació pretén donar resposta a les noves necessitats lingüístiques amb què es troba actualment el personal de les administracions públiques i entitats prestadores de serveis públics.

La guia De cara a la ciutadania, de cara al català s'ha editat amb la col·laboració de la Fundació Lluís Carulla i ha estat pensada i editada amb l'objectiu d'esdevenir una eina útil per a tots aquells treballadors i treballadores de les administracions públiques i entitats que fan un servei públic a Catalunya (sota administració de la Generalitat de Catalunya). L'objectiu principal és el de donar resposta a les noves necessitats lingüístiques amb què es troba aquest col·lectiu en el desenvolupament de la seva feina, tenint en compte que amb pocs anys s'ha passat d'un context majoritàriament bilingüe o trilingüe (a la Vall d'Aran) a una altre molt més divers on s'hi parlen més de 250 llengües. Per tot plegat, aquests professionals es veuen abocats a una realitat lingüística on la llengua catalana juga un paper de primer ordre com a element bàsic per a la futura inclusió social de les persones nouvingudes.

La guia, que conté una presentació a càrrec del director de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, Carles Ramió, també ha estat prologada pel president de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM), Salvador Esteve, i pel president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), el senyor Manuel Bustos.

L'estructura d'aquesta publicació es basa en quatre temàtiques: la primera d'elles -d'un to expositiu- té per funció mostrar, a través de dades, quines són les característiques de la llengua catalana: l'àmbit on es parla, la quantitat de parlants que té, quanta gent la coneix, la vitalitat i importància de la llengua catalana, la diversitat lingüística del país, xifres sobre els percentatges de nouvinguts que aprenen la llengua o les bones pràctiques en acollida lingüística en les administracions públiques catalanes.

La segona temàtica se centra en aquells elements que fan referència a la llengua i que afecten els treballadors de l'administració pública o entitats de serveis públics. Entre aquests elements hi ha, per exemple, el de la tria lingüística, la normativa que afecta el sector públic, la consciència de ser un referent lingüístic, la superació de tòpics i un seguit d'estratègies per facilitar la comunicació oral i escrita.

La tercera temàtica que abarca la guia són informacions adreçades a les persones usuàries de l'administració o d'entitats prestadores de serveis públics. En aquest apartat, la guia explica les oportunitats que ofereix la llengua catalana, l'ensenyament del català per a adults, el Voluntariat per la Llengua, l'àmbit de l'escola, les empreses i establiments oberts al públic i les consultes o incidències relacionades amb l'ús de la llengua.

Per acabar, el quart apartat fa referència a la temàtica dels recursos pràctics, on s'hi troben un seguit de recursos adreçats als professionals del sector públic (diccionaris, serveis de traducció, etc). També s'hi troben un seguit de recursos per a les persones usuàries dels serveis que ofereixen les institucions i entitats públiques (cursos de català presencial i no presencials, programes per a millorar la comunicació oral en català, recursos per a les empreses, etc).

A més a més, la guia es clou amb un annex on hi ha seleccionats uns continguts relacionats amb la llengua catalana del Pacte Nacional per a la Immigració, i un recull de la normativa legal sobre la llengua a Catalunya.

La Plataforma per la Llengua ha editat 4.000 exemplars d'aquesta publicació, que es distribuiran majoritàriament als ajuntaments, diputacions, consells comarcals i entitats que gestionen serveis públics.

Aquesta eina que presentem avui és una més de les que vertebren tots els serveis que disposem des de l'àrea d'Acollida Lingüística de la Plataforma per la Llengua, adreçats tant a la població nouvinguda com a la societat d'acollida. Podeu trobar la guia en pdf en aquest enllaç.

• Google+