Notícies ← Altres notícies

Comunicat de la Plataforma arran de la investigació oberta al jove de Lloret per defensar el català

La Plataforma per la Llengua arran de l'operació realitzada per la Guàrdia Civil al domicili del menor de Lloret de Mar i l'obertura del cas a l'Audiència Nacional al confondre uns correus electrònics on el jove lloretenc demanava l'etiquetatge en català a algunes empreses de supermercats i productes làctics com a suposades amenaces de terrorisme, comunica que:

- En cap cas pot considerar-se com a delicte una actuació en defensa dels drets lingüístics i del consumidor vulnerats per aquestes empreses. Així, d'acord amb la Llei 3/1993 de l?Estatut del Consumidor de 5 de març, concretament en l'article 26 del Capítol IV sobre Drets lingüístics dels consumidors es diu que els consumidors tenen dret a rebre en català les informacions pertinents per al consum i l'ús dels béns, els productes i els serveis, i especialment les dades obligatòries relacionades directament amb la salvaguarda de llur salut i seguretat?. Pel que fa als productes catalans de denominació d'origen (com ara vins i caves) de les marques blanques de les empreses de distribució també estan obligades per la Llei 1/1998. de 7 de gener, de política lingüística, a etiquetar-los com a mínim en català. - Fer demandes a les empreses és una opció que aquestes donen de forma generalitzada i habitual als consumidors com a via de millora del seu serveis, i que a més suposa un acte legítim d'ús per part dels consumidors tenint present la responsabilitat que tenen les empreses a l'hora d'oferir un producte de qualitat i respectuós amb l?entorn social on es ven. Les mateixes empreses són conscients de les demandes que poden rebre en un canal obert d'aquest tipus, i tot i poder-ne rebre sovint de contundents, mai emprenen una acció d'aquest tipus. La denúncia recau més en criteris polítics o de racisme envers certs sectors dels seus consumidors que no pas amb una lògica empresarial real. - La queixa per raó de dèficits tan greus d'atenció al client (incompliment de la legislació en matèria de consum, discriminació d?un grup de consumidors per raó de la seva llengua, incoherències amb els propis principis ètics de l?empresa de respecte al client...) constitueix una obligació moral dins d'una societat on la democràcia està reconeguda, i on és imprescindible denunciar aquelles empreses que no salvaguarden la dignitat bàsica dels seus consumidors a ésser respectats. Quan el consumidor català és l'únic grup amb més de 7 milions de parlants d'un país democràtic on ven i no etiqueta amb la seva llengua l'empresa implicada, això constitueix un tracte diferenciat i de discriminació, i per tant un cas clar de racisme per raó de llengua que sí que s'hauria de denunciar i perseguir. - L'ús de l'anonimat per part del client que fa la queixa és un dret que aquest té de salvaguardar la seva intimitat i dades personals. No pot ésser denunciat pel fet d'utilitzar un nom extret d'un conegut llibre de lectura juvenil. - No és pas certa l'amenaça d'un suposat "bombardajament" de queixes a l'empresa implicada per part d'un consumidor, però sí que ho és el "bombardejament2 real de les empreses de productes que bé incompleixen les lleis aprovades democràticament per part dels representants legítims dels ciutadans, o bé no tenir en compte la realitat social dels seus propis clients. L'amenaça real és tractar discriminatòriament un grup lingüístic, i que aquest sigui l'únic cas comparable per part de l'empresa, respectant els altres grups on es dirigeix amb tants o menys consumidors. - També denunciem la inoperància dels cossos de seguretat i l'audiència nacional per l?abast de la confusió creada en no poder distingir entre terrorisme i una simple reclamació a una empresa d'un consumidor adolescent. - Demanem el restabliment del greuge moral i psicològic, amb l'agreujant d'ésser un menor d'edat, per part de l'Audiència Nacional, els cossos de seguretat implicats i les empreses que han cursat la denúncia. - No pot acusar-se algú de "subvertir la pau constitucional" quan són les mateixes empreses, que en el tractament discriminatori que exerceixen damunt el consumidor català no etiquetant en la seva llengua, les primeres que subverteixen la pau constitucional no complint el principi de tracte d'igualtat per a tots els ciutadans de l'Estat esmentat en la constitució espanyola. És així també que la Plataforma anima a queixar-se massivament a les empreses de supermercats que i a les empreses làctiques que no etiqueten com a mínim en català a Catalunya, per tal que canvien la seva política de diferenciació excepcional per la del respecte al consumidor català en matèria d?etiquetatge. Més informació a: http://www.avui.com dia 20/10/04, Societat pàg. 27 http://es.groups.yahoo.com/group/agenciaanna/message/1007 www.racocatala.com www.diaridegirona.es

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin