La Plataforma per la Llengua reparteix crispetes pel cinema en català

Des d'avui al migdia i fins al vespre, la Plataforma per la Llengua repartirà gratuïtament més de 3.000 cartutxos de crispetes en el marc de la campanya "Volem crispetes". Aquesta acció simbòlica vol posar en evidència la situació de desigualtat que pateix el català al cinema si la comparem amb altres llengües similars i reclamar-ne una regulació del sector.

Una de les imatges més representatives associades al cinema, les crispetes, fan sentir avui durant tot el dia el seu espetec i la seva olor característica. La Plataforma per la Llengua ha endegat aquesta setmana una campanya que té el lema de "Volem crispetes" i que culmina avui amb aquesta acció simbòlica en què fins al vespre es repartiran més de 3.000 cartutxos de crispetes. Les crispetes són només un símbol que serveix per posar en evidència la situació de desigualtat que pateix el català al cinema si la comparem amb altres llengües similars i reclamar-ne una regulació del sector.

Des de la Plataforma per la Llengua creiem que la situació actual de la llengua catalana al cinema afavoreix una discriminació lingüística única en el context europeu. Tal com mostra l'entitat al treball Estudi sobre les pràctiques i legislacions entorn de la llengua al cinema en diversos països europeus, Quebec i Catalunya, presentat fa pocs mesos, no hi ha cap llengua amb tants parlants com el català que no sigui la llengua majoritària al cinema en els països corresponents. L'estudi mostra com tots aquests països, també en el cas dels plurilingües, disposen de lleis específiques o bé de mesures polítiques que regulen els usos lingüístics al cinema.

El treball també evidencia que malgrat els 40 anys de prohibició del català al cinema, l'Estat espanyol no ha donat el suport necessari per trencar amb les inèrcies creades durant la dictadura de Franco, mentre que això sí que s'ha fet en els altres casos amb llengües comparables com ara als països bàltics, que amb la transició democràtica han aconseguit el restabliment dels drets lingüístics i la garantia que les llengües oficials tinguin una presència normal al cinema. Podeu descarregar-vos l'estudi al web www.volemcrispetes.cat

Per tal de difondre aquest missatge, la Plataforma per la Llengua ha ideat, en col·laboració amb l'agència de publicitat Alícia, aquesta campanya que pretén introduir en la ciutadania de manera simpàtica i visual el debat sobre la situació de la llengua catalana al cinema. Com fer-ho? Utilitzant una imatge impactant i fàcilment identificable amb el cinema, com són les crispetes, i un missatge que remet a una qüestió de drets i que obre la reflexió següent: com és que, mentre a qualsevol cinema, podem demanar crispetes o pedir palomitas, podem beure un refresc o tomar un refresco, no passa el mateix amb les pel·lícules que hi veiem? És a dir: com és que no hi ha una igualtat real de drets en el cinema? I és que, segons les avaluacions realitzades per la Plataforma per la Llengua, la presència de cinema en català a les nostres pantalles és més que escassa, i no arriba a un 3% de mitjana, malgrat que la norma experimentada en altres mitjans de comunicació i de cultura del país (com la televisió, la ràdio o el teatre) és que a més oferta, més demanda i que a Catalunya el català és rendible. Les xifres ho demostren també al cinema, tot i les precàries condicions d'ubicació, horaris i manca de publicitat de les sessions en català: efectivament, les pel·lícules doblades o subtitulades en català sovint no s'exhibeixen en igualtat de condicions que la versió castellana, ni en les sales més cèntriques ni en els millors horaris, ni tampoc es publiciten de la mateixa manera.

La campanya s'està difonent en diversos suports publicitaris, a través del web www.volemcrispetes.cat/ i també per xarxes socials com un grup al Facebook que ha aconseguit més de 1.200 membres en cinc dies, Twitter o Youtube. Un altre dels suports per donar a conèixer la campanya seran diversos clips de vídeo que s'han fet córrer de manera viral per la xarxa. De fet, el vídeo de presentació de la campanya ha estat vist per gairebé 1.500 persones en menys d'una setmana. L'acció que estem realitzant avui a la plaça Vila de Madrid de Barcelona compta amb la col·laboració del restaurant ATN, de l'Ateneu Barcelonès.

La conclusió de la campanya és que la indústria del cinema no ens deixa escollir. Per això des de la Plataforma per la Llengua reclamem una llei que garanteixi el cinema en català. Cal assegurar la distribució de totes les pel·lícules també en català almenys en el 50% de les còpies, i assegurar també una exhibició del 50% a totes les sales i a totes les poblacions, i en igualtat de condicions. Volem menjar crispetes, no només palomitas. Volem cinema en català.

• Google+