"Vam néixer per omplir un buit en l’espai radiofònic: música dance i pop rock internacional en català"

Entrevista a Mercè Espuny i Pujol, lingüista del Grup Flaix.

Per Anna Colás Romero

El Grup Flaix és un projecte radiofònic fundat per Carles Cuní i Miquel Calçada l'any 1992. El grup està format per dues emissores musicals, Ràdio Flaixbac i Flaix FM, que ofereixen programes innovadors i trencadors, alhora que acosten amb normalitat la llengua catalana a un públic ben divers.

• El Grup Flaix fa gairebé 25 anys que aposta per una ràdio plenament en català, tant pel que fa a la programació com també a la publicitat. En quina situació creieu que es troba actualment la ràdio catalana?

Si parlo de la nostra ràdio, bé! Si miro el conjunt, t'he de dir que no és tan bona com voldríem: encara hi ha molta feina a fer. Ara bé, les que som en català gaudim de bona salut, i això és el que compta!

• Quin paper han de tenir les ràdios, i en general tots els mitjans de comunicació, per aconseguir la plena normalització del català en l'àmbit de la comunicació a Catalunya?

Per a ser normalitzadores han de tenir un bon nivell de llengua i la feina dels lingüistes és aconseguir-ho. De vegades no pots controlar el directe, i segons com t'enfiles per les parets, però quan els ho expliques ho entenen i paren molt de compte a millorar.

Els mitjans en general tenim molta responsabilitat en la normalització, ja que una paraula o expressió dita a la ràdio o a la tele pot triomfar sense ser correcta, i ja hi som, qui desfà això?

• Recentment Ràdio Flaixbac ha aconseguit ser la ràdio musical més escoltada, ha superat les grans emissores estatals i s'ha convertit en la primera ràdio catalana a ocupar aquest lloc. Les dues emissores juntes sumen més de 600.000 oients. Moltes felicitats, us heu trobat gaires dificultats per arribar fins aquí?

Tant com dificultats... Som una empresa privada, amb professionals que valoren molt aquests dos triomfs seguits, però creiem que no és fruit de la casualitat, sinó de la feina feta durant aquests vint-i-cinc anys. El mèrit és de tota la gent que ha fet i fa possible una ràdio que connecta amb un munt d'oients.

• Tant Flaixbac com Flaix FM són emissores que capten principalment un públic juvenil. Creieu que els joves són un col·lectiu que es preocupa per la llengua?

Juvenil i no tan juvenil; el ventall del nostre públic és ampli. No gosaria dir que la majoria de la gent que ens escolta mostra un interès manifest per la llengua, però a nosaltres ens serveix per a fer arribar a tothom un model lingüístic que considerem important per a preservar el bon ús del català. I el repte passa per saber connectar amb tota aquesta gent que ens escolta.

• L'any 2009, juntament amb Enciclopèdia Catalana, vau publicar el Diccionari del català col·loquial. Dubtes davant el micròfon. Per què creieu que és important cuidar el registre col·loquial d'una llengua?

Mira, sovint es diu que el català no té argot col·loquial i aquest diccionari va néixer per demostrar que sí que en té. De vegades no són equivalències exactes, però també cal entendre que cada cultura és diferent.

• Podríeu definir amb tres paraules col·loquials el Grup Flaix?

Buf! Jove, actual i enrotllada, molt enrotllada!

• Per què creieu que el Grup Flaix es mereix el Premi Martí Gasull i Roig a l'exemplaritat en defensa de la llengua?

Perquè vam néixer per omplir un buit en l'espai radiofònic: música dance i pop rock internacional en català. I des del 92 han passat molts anys i moltes coses i nosaltres sempre ens hem mantingut fidels a la llengua i als ideals. Tota la documentació és en català, la contractació, les falques... Hi ha mitjans que en passen en castellà i nosaltres ens estimem més perdre diners que no pas fer-ho.

• Dels altres dos finalistes, qui creieu que es mereixeria el premi tant o més que vosaltres?

Estic més que segura que totes dues tenen prou mèrits per a haver arribat fins aquí, però  fa de mal dir. No ho sé, la veritat!

• Martí Gasull i Roig, a part de la llengua, tenia una altra passió: la muntanya. Quina és la vostra muntanya, la vostra meta amb vista a aquest 2016?

Mantenir-nos com a emissores líder i posicionar-nos com la millor opció radiofònica musical a Catalunya i... al món.