Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

La pluralitat d’Europa

Rosa de les Neus Marco

La Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELROM) compleix 25 anys aquest 2017 i continua estant a l'ordre del dia. Encara queda molt de camí per transcórrer per a assolir la fita que les llengües minoritzades d'Europa tinguin garantit el seu desenvolupament ple i el respecte i el reconeixement que necessiten.

Des de l'European Language Equality Network (ELEN), la coordinadora europea d'entitats per a la Igualtat Lingüística, de la que forma part la Plataforma per la Llengua, estem treballant perquè les institucions europees vetllin per fer complir aquesta Carta als estats. De fet, cal remarcar que entre 40 i 50 milions de ciutadans a Europa parlen una llengua considerada minoritzada o minoritària.

Un dels obstacles principals que troba la implementació de la Carta és que encara hi ha molts estats que no l'han ratificada. En aquest sentit, destaquen especialment les no-ratificacions de França i Itàlia, que tenen múltiples llengües minoritzades, entre les quals hi ha el català. La recentment anunciada obertura d'un procediment de reforma de la Constitució francesa per part d'Emmanuel Macron, que es va comprometre a reformar els articles necessaris per possibilitar la ratificació de la Carta, pot representar una oportunitat per aconseguir que l'Estat francès ratifiqui la CELRoM.

A ELEN sabem que és una feina difícil i complexa, però hem d'instar les institucions europees a comunicar als estats les bones pràctiques que haurien de dur a terme en la línia de la CELROM.

L'Europa democràtica ha de vetllar per la riquesa de la diversitat lingüística i pel respecte a la seva pluralitat.