Els nostres articles d'opinió ← Altres articles

L'etiquetatge en català i la responsabilitat social de les empreses d'aigües.

Roger Buch

 

En els darrers anys ens hem anat acostumant a prendre aigua mineral embotellada per tot. Les moltes i puixants empreses que al nostre país s'hi dediquen s'omplen la boca amb bones paraules. Ens diuen que s'identifiquen amb la terra i amb el paisatge, així el nom de la font o del municipi d'on presumptament surt l'aigua esdevé reclam nostrat de puresa.

La realitat és que darrera d'aquesta imatge idíl·lica, s'amaga massa sovint un menyspreu cap a la realitat social i lingüística del país que entra en contradicció amb el principis de responsabilitat social d'aquestes empreses. Els casos més flagrants els trobem en algunes molt conegudes multinacionals que dominen el mercat de l'aigua embotellada i menyspreen absolutament la llengua catalana tot i que tenen seus importants al país. El català apareix com a màxim en el nom de la marca, però mai en l'etiqueta del producte, la publicitat o en els llocs web.

Un d'aquests casos és Agua de Viladrau, que forma part del grup Nestlé i que tenen embotelladora a la població que porta el seu nom. Aquesta empresa no ha fet cas de les reiterades queixes dels consumidors. De solucions n'hi ha i moltes, però la voluntat s'ha de tenir i aquest és el problema. I si no que ho preguntin a altres empreses catalanes importants del món del vi i del cava que estan fent etiquetatge bilingüe des de fa un parell d'anys per tot l'Estat i prou bé que els hi va igual que d'altres que opten per la distribució diferenciada.

Anem a veure què pensen la gent de Nestlé. A la web del grup Nestle Waters, el seu grup mundial d'aigües (http://www.nestlewaters.com/) que no té versió en català hi llegim:

Desde su creación, Nestlé respeta los principios éticos

Desde su creación en 1866, Nestlé basó su desarrollo en los siguientes principios:
(...) - respectar las particularidades sociales, políticas y culturales de los países donde está implantado

Sobren les paraules, Nestlé vulnera els seus propis principis ètics de manera flagrant!!

Un altre cas representatiu és Font Vella  (Sant Hilari Sacalm) que pertany al Grupo Danone i que és capaç de fer campanyes publicitàries estàtiques a la ciutat de Barcelona només en castellà, de tenir una web interactiva de disseny pretesament original sense versió catalana i de menystenir de manera absoluta la llengua catalana en l'etiquetatge. Fem un volt per la pàgina http://www.danone.es/; si anem a la secció de "Mundo Danone" i mirem l'apartat de "Filosofia / valores fundamentales del Grupo Danone" hi trobem que un d'aquests és el "Humanismo":

Porque la atención a las personas es el eje de nuestras decisiones. Por eso actuamos con respeto a los demás, con responsabilidad hacia el entorno social y con una gran sensibilidad social.

Bé, fantàstic. Doncs senyors de Danone/Font Vella si voleu ser mínimament responsables amb l'entorn social que us acull ja sabeu què és el mínim que podeu fer: etiquetar en català els vostres productes!

Es tracta tot plegat d'un tema de lleis? En part sí, amb una legislació més valenta aquests temes no caldria discutir-los, però també és qüestió de dignitat, no podem acceptar com a consumidors que determinades multinacionals amb seu a Catalunya ens tractin amb aquesta prepotència, ja que és voluntat de la majoria dels habitants. I si algú en dubta, podem fer una enquesta als ciutadans de Catalunya i els pregunteu com volen l'etiqueta dels productes catalans, si en català, si en castellà o en les dues llengües. I veureu com la seva opció és clarament la menys desitjada.

Ara que es parla molt de responsabilitat social de l'empresa, i les companyies es dediquen a fer fundacions i donar ajudes a algunes ONG i sobretot, a fer notar la seva sensibilitat que va més enllà de l'afany de lucre que naturalment els és propi. En aquest cas, és clar que la responsabilitat social d'empreses com Nestlé i Danone està totalment aigualida!!.

Però no tot són males notícies en el sector, ja que els consumidors tenim el dret a triar i sempre podem beure l'Aigua del Montseny, l'Aigua de Ribes, la de Sant Aniol, la de Les Creus, la d'Andorra, Aigua de Vilajuïga, la de Caldes de Boí o l'Aigua de l'Enzell i moltes més! Aquestes empreses, com a mínim, tenen un sentit de la responsabilitat social més d'acord amb el seu entorn. Hem de destacar també una novetat de fa poques setmanes: l'empresa líder en aigua mineral amb gas, Vichy Catalán, acaba de treure dos edicions especials d'etiquetes dedicades als pintors Gauguin i Dalí. Utilitzen cinc llengües i el castellà i el català com a destacades. És un primer pas interessant. L'empresa veurà com la reacció del mercat és bona i segur que serà el començament per consolidar la presència del català. No cal sempre començar amb el malabarisme de posar el català al costat del xinès i el rus, però esperem que Nestlé i Danone en prenguin bona nota.