Aquest és, però, un diagnòstic optimista i superficial de la situació real de la nostra llengua. D'entrada, és cert que la presència de la llengua catalana a l'escola ha donat uns fruits pel que fa al nivell de competència, i les conseqüències positives d'aquesta millora del coneixement del català, des de fa una generació aproximadament, s'estan recollint. Certament, si parlem català amb tothom, cada cop són menors les possibilitats de trobar persones que no ens entenen i davant les quals ens veiem obligats a abandonar el català. De fet, si es tracta de persones residents a Catalunya i no catalanoparlants amb una edat igual o inferior als trenta anys, podem tenir la seguretat que ens entendran sense cap problema i, fins i tot, que ens respondran en català sense gaires dificultats ni objeccions.
Per aquest motiu, totes les polítiques de normalització lingüística
dutes durant la present democràcia poden felicitar-se d'haver
aconseguit que la competència de la llengua catalana hagi augmentat en
la gran majoria de la població no catalanoparlant d'origen. Així doncs,
a tots els qüestionaris on es demana "Vostè parla català?" o "Entén el
català?" l'altíssim nivell de respostes positives és tan abundant que
la nostra angoixa i patiment davant l'esdevenidor de la nostra llengua
no tan sols minva sinó que més aviat s'esvaeix.
Tanmateix, una anàlisi qualitativa dels nostres usos, i també
quantitativa dels contextos en els quals fem servir la llengua, ens
farà perdre optimisme perquè el cert és que el català és abandonat per
part dels seus parlants, encara, amb una gratuïtat immensa. I el "Sí,
parlo català" i el "Sí, entenc el català" mostren davant la realitat i
el dia a dia els seus reversos, els quals no són altres que "Sí, parlo
català, quan no l'abandono" i "Sí, entenc català, quan me'l parlen".
Què ha fallat, doncs? Què no lliga? Què no funciona? Probablement, allò
que falta, i molt, sigui creure en la llengua. Perquè, certament, la
realitat de la nostra llengua és que té molts "practicants" , dels
quals força pocs són realment "creients" i mantenen la llengua amb la
constància i la normalitat que aquesta necessita per compartir-la i
crear els àmbits d'ús necessaris per tal que tota la població que
declara saber i entendre el català, i la que encara no el sap, el pugui
utilitzar habitualment o bé aprendre'l. Creure en la llengua
i, doncs, mantenir-la i compartir-la per part dels que la parlem és un
requisit indispensable per aconseguir que l'alt coneixement general i
abstracte que se'n té esdevingui un ús empíric i real que li atorgui el
benestar que tant delera.