Notícies ← Altres notícies

En un mes, la Plataforma per la Llengua ha recollit més de 3.000 llaunes per al #repteCocacola

Fa un mes que la Plataforma per la Llengua va engegar aquesta campanya massiva, i de moment la resposta ciutadana està sent exemplar: més de 3.000 llaunes de Coca-cola recollides! El #repteCocacola pretén recollir 20.000 llaunes i realitzra una accio simbòlica a la plaça Catalunya per fer pressió a grans empreses per normalitzar l'etiquetatge en català, començant per Coca-cola, que sempre ha fet cas omís a la nostra llengua. En breu s'activarà una xarxa de punts recollida de llaunes a tot el territori i s'establiran acords amb establiments i entitats per tal de col·laborar a aplegar les llaunes, i també es posarà en marxa una web específica sobre la campanya.

El 13 de desembre de 2013, ara fa un mes, la Plataforma per la Llengua celebrava els seus 20 anys i anunciava un seguit d'actes que es duran a terme per commemorar aquesta celebració al llarg d'aquest 2014. Entre les accions més importants, destaca el #repteCocacola, una campanya massiva que s'engega ara i que culminarà en una acció al carrer el pròxim 31 de maig: la recollida de 20.000 llaunes de Coca-cola per tal de construir un mosaic enmig de la plaça Catalunya de Barcelona que digui "Etiqueteu en català!". Tot just un mes després del llançament de la campanya, i quan encara no s'ha iniciat la part més intensiva de la difusió de la campanya, l'ONG del català ja ha aconseguit recollir més de 3.000 llaunes.

És una acció carregada d'història i contingut. El 13 de desembre de 1993, la Plataforma per la Llengua va reunir en un mosaic a la mateixa plaça Catalunya 15.000 llaunes de Coca-cola, escrivint "Etiquetem en català", en el que es considera l'acte fundacional de l'entitat. Hi havia una petició explícita, clara: aconseguir que aquesta gran multinacional, una de les marques més grans del món, etiquetés en llengua catalana i servís com a exemple per a d'altres empreses. Vint anys després es vol repetir la mateixa acció, insistint en la mateixa demanda. En aquests 20 anys, l'ONG del català ha acumulat grans èxits en el camp de la normalització lingüística, però Coca-cola continua sense etiquetar en català. A més, des del 2010, el nou Codi de consum incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català, i per tant en aquests moments Coca-cola està incomplint la llei catalana d'etiquetatge. En un estudi fet en supermercats i hipermercats de Catalunya el 2012, la Plataforma per la Llengua calculava que un 94% dels productes no s'etiquetaven en català d'acord amb la Llei. La paradoxa és que arreu d'Europa, Coca-cola etiqueta sempre en la llengua de les comunitats lingüístiques de dimensions semblants a la catalana i acompleix els drets del consumidor, però en el cas català fa una excepció única i sense precedents. És per aquest motiu que, simbòlicament, l'ONG vol repetir la mateixa acció i incrementar-ne el volum i repercussió: aquest any seran 20.000 les llaunes que es reuneixin el 31 de maig en un mosaic a la plaça Catalunya. Tota la informació sobre l'acció la podeu trobar a https://www.plataforma-llengua.cat/reptecocacola

La campanya implica una important complexitat logística i la necessària col·laboració ciutadana en la recollida d'aquestes 20.000 llaunes buides, la major part de les quals s'hauran d'haver recollit ja abans del 31 de maig per tal de garantir l'èxit de l'acció. Per això, en les pròximes setmanes es faran públics tot un seguit de punts de recollida on es podran portar llaunes per a la campanya i un llistat d'entitats col·laboradores. De moment, els ciutadans que vulguin col·laborar en la campanya podran portar les llaunes a les diferents seus de l'entitat a Barcelona (c. Diputació, 276, planta baixa i Via Laietana, 48 A, principal 2a), Sabadell (c. Sant Joan, 20) i Esparreguera (Can Pasqual. Carrer dels Cavallers, 26). D'altra banda, la campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental i la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar, un cop acabada l'acció, a un punt autoritzat.

La campanya es podrà seguir a través de les xarxes socials amb el hashtag #repteCocacola

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin