Notícies ← Altres notícies

Registrem dues discriminacions contra el català en àrees de servei

El mes de juny passat, dues persones van denunciar haver patit un tracte discriminatori pel simple fet de parlar en català als treballadors d'aquests establiments.

L'Àrea de Drets Lingüístics i Empresa de la Plataforma per la Llengua ha tingut coneixement en els darrers dies de dos casos de discriminacions lingüístiques en dues estacions de servei. L'ONG del català ja està oferint assessorament als afectats a través dels seus serveis jurídics perquè puguin defensar els seus drets.

El primer dels casos es va produir el 18 de juny en una benzinera GALP de Bellreguard, al País Valencià. Josep Blesa va dirigir-se en català a l'encarregada de la benzinera per a facilitar-li el número CIF de la targeta professional. Va ser llavors quan, segons l'afectat, l'empleada de l'empresa GALP va dir-li que no l'entenia i va exigir-li que parlés en castellà. Davant d'aquesta situació, Blesa va optar per contestar-li en anglès, fet que va provocar un seguit d'insults i retrets per part de l'encarregada i finalment va acabar obligant el client a sortir de l'establiment a la força. Davant d'aquest fet tan greu i de la negativa de l'encarregada a facilitar el full de reclamació al client, aquest es va veure obligat a demanar la intervenció de la policia, i no va ser fins aleshores que l'encarregada va donar el llibre de reclamacions a l'afectat.

El segon cas va tenir lloc en una estació de servei CEPSA de l'AP-7, a l'alçada de l'Hospitalet de l'Infant. Segons ha explicat Francesc Xavier Prat a la Plataforma per la Llengua, el 16 de juny, l'encarregat d'aquesta benzinera el va titllar de «cerrado» i «separatista» perquè Prat exercia el seu dret d'usar el català en la conversa. El problema es va produir quan el treballador de CEPSA no va entendre el número de DNI de Francesc Xavier Prat i aquest es va veure obligat a teclejar-lo ell mateix per no haver de passar-se al castellà. Mentre Prat introduïa els dígits a l'ordinador, l'encarregat va contestar-li amb una actitud desafiadora i una sèrie de comentaris que feien referència a l'Exèrcit i la Guàrdia Civil. Després de patir aquesta discriminació, l'usuari de la benzinera va omplir el full de reclamacions i ha iniciat els tràmits jurídics corresponents contra el treballador i l'empresa CEPSA.

La gravetat d'aquests dos casos posa de manifest l'incompliment de la legalitat vigent en matèria lingüística per part de moltes empreses, tant al País Valencià com a Catalunya, i marca un precedent nou pel que fa a les discriminacions lingüístiques d'arreu del territori. La Plataforma per la Llengua està assessorant jurídicament els dos usuaris afectats i demana la implicació i intervenció de les administracions corresponents per tal d'erradicar aquest tipus de casos de manera urgent. Tots dos ciutadans s'han queixat també a les empreses i administracions implicades.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin