Notícies ← Altres notícies

La Plataforma per la Llengua es mobilitza per a reivindicar més presència del valencià en el futbol

La Plataforma per la Llengua ha presentat hui la campanya «Fes un gol pel valencià» per a reclamar més presència del valencià en l'àmbit futbolístic.

L'entitat demana més implicació als principals clubs de futbol del País Valencià per a normalitzar la llengua en les comunicacions del club i en la relació amb l'afició. A través del web www.ungolpelvalencia.org l'organització recull adhesions per a reclamar una millora de la situació del valencià en el món de l'esport, especialment en el del futbol, i exigir un tracte en la llengua pròpia en les mateixes condicions que en la resta de llengües.

Durant la presentació, el delegat de la Plataforma per la Llengua al País Valencià, Manuel Carceller, i la directora de l'entitat, Neus Mestres, han cridat a participar en la campanya i han encoratjat la ciutadania a mobilitzar-se pels seus drets lingüístics. A més, l'acte ha comptat amb la participació de Miquel Àngel Picornell, periodista esportiu de Ràdio Televisió Valenciana, i regidor a l'Ajuntament de Gandia, qui ha recordat la importància del valencià en l'àmbit televisiu, «un sector indispensable per a la normalització de la llengua».

«La presència del valencià en el món del futbol és molt escassa. Els principals clubs de futbol valencians menystenen la llengua i fan les comunicacions en altres idiomes sense tenir en compte el valencià», destaca el manifest que els usuaris poden signar. En aquest sentit, l'ONG del català ha presentat un gràfic que analitza els usos lingüístics dels principals clubs de futbol valencians de primera, de segona B i de tercera divisió, que són el València, el Villarreal, el Llevant, l'Elx, l'Hèrcules i el Castelló.

La situació del valencià al futbol

Durant els darrers mesos, la Plataforma per la Llengua ha analitzat les diferents eines de comunicació i difusió dels clubs i n'ha extret una sèrie de conclusions, entre les quals destaquen:

  • Només els clubs de primera divisió tenen el web en valencià.
  • El València CF és l'únic dels clubs que diposa d'un compte de Twitter en valencià, així com la seua ràdio oficial.
  • El valencià no està gens present en les comunicacions dels clubs de segona divisió B i de tercera.

L'absència del valencià en la comunicació virtual dels clubs suposa un greuge important per als seus socis i per a tots els seguidors valencianoparlants, ja que actualment la xarxa s'ha convertit en la principal via de comunicació entre equip i aficionats.

Així, la Plataforma per la Llengua demana un tracte en valencià en les mateixes condicions en què es dona en idiomes com el castellà o l'anglés. Per a fer-ho possible, l'entitat ha contactat amb grups d'aficionats dels respectius equips que difondran la campanya a cada municipi i als estadis de futbol.

Accions per a normalitzar la llengua

Per a aconseguir revertir aquesta situació, la Plataforma per la Llengua es reunirà amb les directives dels clubs per a explicar-los la campanya, reclamar-los una major implicació en l'ús normal del valencià i oferir-los assessorament lingüístic. "Necessitem moltes signatures per fer pressió i aconseguir canvis significatius", ha defensat l'entitat, que anima tothom a signar en el web www.ungolpelvalencia.org.

L'entitat, que vetlla pels drets dels parlants, considera que els clubs de futbol s'han de comprometre a treballar per a garantir els drets dels aficionats. En concret, la Plataforma per la Llengua demana complir tres mesures bàsiques:

  1. Aplicar l'ús del valencià en la senyalització dels estadis de futbol com a signe d'identitat i vincle entre afició i equip.
  2. Oferir les comunicacions del club en les mateixes condicions que la resta de llengües a través dels canals habituals (pàgina web, xarxes socials, ràdio i televisions pròpies del club).
  3. Treballar per la millora de l'atenció en valencià als aficionats.

Durant la presentació, Neus Mestres s'ha preguntat que «com pot la direcció d'un club donar l'esquena a la llengua que parlen bona part de la seua comunitat?, atés que «els equips de futbol formen part de la identitat i també de la projecció exterior del poble valencià», de manera que els converteix en «un exemple, també lingüísticament responsables». Així mateix, la presidenta de l'entitat ha destacat que es presentarà la iniciativa a À Punt, la nova televisió valenciana, en els pròxims dies.

La Plataforma per la Llengua confia que amb aquesta campanya la situació del valencià millore en el món del futbol, un àmbit que també reclama normalitzar els usos lingüístics.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Telegram