Barcelona acull el cicle “Mirada endins. Nou cinema a Sardenya”, una col·laboració entre la Plataforma per la Llengua i Società Umanitaria

Les dues entitats organitzen el cicle cinematogràfic del 17 al 20 d'octubre, als cinemes Girona

Les projeccions comptaran amb la presència dels directors sards Daniele Maggioni, Enrico Pau, Marco Antonio Pani, Paolo Carboni i Francesca Lixi

Barcelona, 15 d'octubre.- Del 17 al 20 d'octubre, a les vuit del vespre, els Cinemes Girona de Barcelona acolliran el cicle de cinema sard "Mirada endins". El cicle compta amb quatre peces seleccionades que seran projectades en versió original i subtitulades al català. Hi assistiran els directors de les quatre pel·lícules, que participaran en el col·loqui un cop acabada la projecció.

El cicle s'inclou en el marc d'un acord entre la Plataforma per la Llengua i Società Umanitaria -organització amb seu territorial a l'Alguer que des de fa més de cinquanta anys treballa per la difusió de la cultura cinematogràfica-. Una col·laboració que va iniciar-se amb la celebració del cicle "Cinema en Català" a l'Alguer, el passat mes de setembre, amb la projecció de pel·lícules recentment estrenades en català i guardonades als Premis Gaudí. En aquella ocasió, Isona Passola, presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, va ser la convidada il·lustre que va presentar el cicle.

El cicle de cinema sard s'iniciarà el dimecres 17 d'octubre amb l'assistència de la directora de Società Umanitaria a l'Alguer, Alessandra Sento, Irene Coghene, delegada territorial de la Plataforma per la Llengua a l'Alguer, i Marçal Girbau, cap de projectes de l'entitat. La primera projecció serà Nel mondo grande e terrible, de Daniele Maggiomo, Laura Perini i Maria Grazia Perria. La pel·lícula explica la vida i les idees d'Antonio Gramsci a través de les paraules escrites a les Cartes i els Quaderns de la presó. S'hi descriuen els darrers deu anys de la seva vida a la presó. Una història que s'eixampla i s'encongeix en funció de l'estat d'ànim del presoner Gramsci.

L'endemà, dijous 18, es podrà veure L'Accabadora, d'Enrico Pau. Una pel·lícula ambientada als anys 40 a Càller, una ciutat de Sardenya, amb l'Annetta com a protagonista. Una dona en una ciutat destruïda per la guerra que hereta el destí de la seva mare, tot acompanyant els malalts terminals en els seus últims moments de vida.

El divendres 19 serà el torn de Capo e croce, le ragioni dei pastori, de Marco Antonio Pani i Paolo Carboni. La pel·lícula ens transporta al juny del 2010, quan milers de pastors de Sardenya es van reunir en el Movimento Pastori Sardi ('Moviment Pastors Sards') per organitzar una gran protesta. Durant un llarg estiu, van envair ports, aeroports i carreteres, van inundar els carrers de la capital, Càller, i van ocupar el Palau del Consell Regional per tal d'obtenir dignitat i un preu just per al seu producte principal: la llet.

L'última sessió, el dissabte 20, acabarà el cicle amb la pel·lícula més recent de totes, estrenada aquest 2018, L'uomo con la llanterna, de la directora Francesca Lixi. La pel·lícula ha guanyat el premi Corso Salani al Festival di Trieste. Un viatge fantasiós a la Xina reconstrueix la vida de Mario Garau, un banquer sard traslladat a l'Italian Bank of China durant l'època de les concessions internacionals i els tractats desiguals. Un retrat irònic i delicat d'un home misteriós i excèntric, reconstruït gràcies a la seva herència de llibretes, objectes, fotografies i gravacions en 8 mm.

L'entrada a cada projecció tindrà un cost de 2 euros, però també es podrà comprar un abonament de 6 euros per a les quatre pel·lícules.
El cicle de projeccions té el suport de la Regione Autonoma della Sardegna, de la Generalitat de Catalunya i de l'Acadèmia del Cinema Català.