La 15a Festa pel Joc i el Lleure en Català reivindica el dret a jugar en català

La Plataforma per la Llengua ha omplert d'activitats i jocs en català el Passeig Lluís Companys de Barcelona, malgrat la pluja intermitent

Aquest any fa 25 anys que el Parlament va recollir el dret a l'etiquetatge en català, però l'ONG del català denuncia que és un dret no respectat

Òscar Escuder, president de l'entitat: "Els poders públics s'han d'implicar perquè puguem tenir joguines en català"

La Plataforma per la Llengua ha tornat a omplir d'activitats i jocs el Passeig Lluís Companys de Barcelona per reclamar el dret a jugar en català. En la seva 15a edició, la Festa del Joc i el Lleure en Català ha aplegat més de 5000 persones, que han desafiat la pluja intermitent i han participat dels tallers i jocs organitzats per l'ONG del català.

La 15a Festa del Joc i el Lleure en Català, però, ha estat també una jornada de conscienciació. Com recorden des de la Plataforma per la Llengua, són els consumidors els qui han de crear la demanda de jocs i joguines en català. "Si a les botigues demanem la versió catalana dels jocs, aquestes ho demanaran als fabricants", ha apuntat Òscar Escuder, president de l'entitat. I és que segons dades de la Plataforma per la Llengua, només el 7'66% dels jocs i joguines incorporen el català. Si no s'incloguessin els trencaclosques en aquest estudi, el percentatge baixaria fins al 2'5% del mercat. Unes dades que des de l'ONG del català consideren "preocupants". "Les grans multinacionals no incorporen el català als seus productes. Per exemple, Playmobil i Lego s'han negat a afegir el català a les llengües dels seus jocs i joguines, després que la Plataforma per la Llengua els ho hagi demanat", ha denunciat Escuder.

"El joc és un moment clau de socialització dels infants, per això considerem que el català hi ha de ser present. Els infants necessiten veure que el català serveix i existeix, més enllà de l'escola", ha afirmat Escuder. "Per a la Plataforma per la Llengua, l'objectiu principal és reforçar el català com a llengua comuna, com a llengua de trobada. I el joc és una eina clau per aconseguir-ho".

Aquest any, la Plataforma per la Llengua celebra el seu 25è aniversari, però també fa 25 anys, el Parlament de Catalunya va recollir el dret de la ciutadania a rebre les informacions i etiquetatge d'un producte en català. Com ha denunciat l'ONG del català, però, aquest és un dret que mai no s'ha respectat. "Els poders públics han d'implicar-se perquè puguem disposar de jocs i joguines en català. Cal potenciar la demanda dels consumidors, però també cal que l'administració reclami a les empreses que compleixin amb la normativa", ha reivindicat Escuder.

La Plataforma per la Llengua disposa d'un web, www.jocsijoguines.cat, en què recull tots els jocs, joguines i aplicacions que incorporen el català, ja sigui en l'etiquetatge, en les instruccions o en el joc mateix.