El Parlament s’oblida de la llengua en la moció que declara “antidemocràtica” la Constitució espanyola

La Plataforma per la Llengua recorda als partits que la Carta Magna espanyola és l'única del món, juntament amb la búlgara, que obliga a conèixer una llengua

"La Constitució és supremacista lingüísticament parlant: això també és antidemocràtic i antisocial", recorda Òscar Escuder, president de l'entitat

La Plataforma per la Llengua lamenta que la CUP, JxCat, ERC i els Comuns hagin ignorat el maltractament que la Constitució espanyola fa cap als ciutadans que parlen català en la moció que han aprovat al Parlament. Des de l'ONG del català, el president Òscar Escuder ha recordat que la Constitució espanyola és l'única del món, juntament amb la búlgara, que obliga els seus ciutadans a conèixer una llengua: l'espanyol. "En el cas espanyol, a més, és més greu, perquè imposa l'espanyol en territoris amb altres llengües pròpies", ha puntualitzat Escuder.

L'entitat ha denunciat que la Constitució espanyola és supremacista des del punt de vista lingüístic, perquè posa una de les llengües de l'Estat per damunt de les altres, amb més drets i deures, i ha afirmat que això també és "antidemocràtic i antisocial". La Carta Magna espanyola, segons la Plataforma per la Llengua, és l'única constitució europea que no reconeix com a oficial de l'Estat, i al màxim nivell, una llengua de les dimensions de la catalana. "El 20 % de la població de l'Estat queda fora de la Constitució, lingüísticament parlant, perquè la seva primera llengua no és l'espanyol", ha afirmat.

Si Espanya volgués acostar-se a la resta de models democràtics amb una diversitat lingüística comparable, com Bèlgica, Suïssa o el Canadà, hauria de reformar la Constitució, especialment l'article 3, i establir les llengües de les comunitats lingüístiques mitjanes com a oficials de l'Estat al mateix nivell que el castellà, segons la Plataforma per la Llengua. També hauria d'eliminar, ha apuntat, el deure de saber el castellà i abolir l'obligació única d'establir regionalment el castellà com a llengua oficial.

Per això, la Plataforma per la Llengua demana als partits que han aprovat la moció que es torni a votar i s'hi inclogui l'aspecte lingüístic, i que posin en relleu la flagrant discriminació que el supremacisme lingüístic constitucional implica per al català.