Notícies de Plataforma per la Llengua ← Altres notícies

‘A què juguem?’, una campanya per reclamar el català als anuncis de joguines de Famosa, Mattel i Bizak

Plataforma per la Llengua llança una campanya per recollir signatures i reclamar a Famosa, Mattel i Bizak que doblin els anuncis al català. Pots donar-hi suport a la pàgina web aquejuguem.cat

Segons les dades que té l'entitat, la immensa majoria dels anuncis de joguines són en castellà mentre que el 70% dels catalans vol que els mitjans en català només emetin publicitat en la nostra llengua, d'acord amb una enquesta recent del GESOP encarregada per la pròpia Plataforma per la Llengua

'A què juguem?' és una nova campanya de Plataforma per la Llengua per sensibilitzar els consumidors de la importància que els anuncis de joguines siguin en català i per reclamar a les empreses Famosa, Mattel i Bizak, que s'anuncien només en castellà a les televisions de parla catalana, que doblin els anuncis a la nostra llengua. La campanya, que arranca avui i s'allargarà fins al dia de Reis, inclou l'emissió d'un espot televisiu a TV3, IB3 i À Punt, el repartiment de 250.000 fulletons als principals eixos comercials dels territoris de parla catalana i el llançament d'una web per recollir signatures i fer arribar la petició a aquestes empreses.

El català viu una situació d'anormalitat al sector: només un 10% de les joguines l'inclouen a l'etiquetatge i, segons un estudi recent de Plataforma per la Llengua, la immensa majoria d'anuncis de joguines emesos al canal Súper3 les tres últimes campanyes de Nadal són en castellà. Aquesta realitat contrasta amb la voluntat expressada pel 70% dels habitants de Catalunya que, segons una enquesta del GESOP encarregada per l'ONG del català, volen que els mitjans de comunicació que són en català només emetin publicitat en la nostra llengua.

La campanya impulsada per Plataforma per la Llengua parteix de la base que les veus que apareixen als anuncis actuen com a referents lingüístics i fan que els nens, quan hi juguen, tendeixin a imitar-les i, per tant, a jugar en la llengua de l'anunci. Per assegurar que el català sigui una llengua completament vàlida en tots els àmbits, cal que també sigui present a l'oci dels infants i per això és necessari que els anuncis de joguines siguin en català.

Tothom podrà signar una carta adreçada a Famosa, Mattel i Bizak

Per revertir la situació, la campanya 'A què juguem?' s'adreça a tota la població en general i a tres de les grans empreses del sector, en particular. A través de la pàgina web aquèjuguem.cat els ciutadans podran donar suport a l'enviament d'una carta a Famosa, Mattel i Bizak per reclamar que doblin els seus anuncis al català.

Aquestes empreses són tres dels principals fabricants de joguines i tots tres s'anuncien només en castellà a les televisions de parla catalana, malgrat que, paradoxalment, Famosa és originària d'Onil, al País Valencià. Entre les tres empreses sumen el 30% de la quota de mercat i en conjunt facturen més de 500 milions d'euros anuals a l'Estat espanyol. Per tant, no poden al·legar motius econòmics per no oferir els anuncis doblats al català. Plataforma per la Llengua ja ha contactat amb cadascuna d'aquestes empreses per demanar-los un canvi en la política lingüística, però fins ara no ha rebut cap resposta satisfactòria.

La carta recorda a Famosa, Mattel i Bizak  que la llengua en la qual s'emeten els anuncis impacta sobre la visió que es formen els infants de les llengües que els envolten i que, per tant, excloure'n el català impacta negativament sobre com perceben el català. L'entitat també els adverteix que la majoria de productes que comercialitzen incompleixen el Codi de Consum de Catalunya, perquè no inclouen el català a l'etiquetatge, i que això està tipificat com a infracció greu i és motiu d'una sanció que pot anar dels 10.000 als 100.000 euros.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin