Plataforma per la Llengua anima a fer créixer l’activisme per defensar el valencià

L'ONG del valencià ha organitzat aquest dijous una taula rodona per analitzar la resposta al nou escenari postelectoral que ha comptat amb les intervencions de Beatriu Cardona (STEPV), Moisès Vizcaíno (La Veu) i Antoni Royo (Plataforma per la Llengua)

Tot i reconèixer alguns avanços del Botànic, els ponents han coincidit a dir que la política lingüística ha estat "decebedora"

El delegat de l'entitat al País Valencià, Toni Royo, fa una crida a mobilitzar-se i a donar suport a les entitats en defensa de la llengua

Plataforma per la Llengua ha animat aquest dijous a la tarda a fer créixer l'activisme per defensar el valencià i els drets dels valencianoparlants davant l'ofensiva del nou govern valencià encapçalat pel Partit Popular i Vox contra la llengua. L'entitat ha organitzat una taula rodona a la biblioteca de la Societat Coral el Micalet per abordar quin paper han de tenir les entitats en defensa del valencià en el nou escenari postelectoral que ha comptat amb les intervencions de Beatriu Cardona (STEPV), Moisès Vizcaíno (La Veu) i Antoni Royo (Plataforma per la Llengua). L'acte, que ha estat moderat pel periodista Sebastià Carratalà, ha congregat més d'una cinquantena de persones.

Antoni Royo, delegat de Plataforma per la Llengua al País Valencià, ha defensat que "el Botànic no ha fet tot el que se n'esperava, però també cal fer autocrítica i esforçar-nos a fer créixer l'activisme". Així mateix, Royo ha afirmat que "la dreta ja va manar ací i vam resistir: toca tornar-ho a fer i fer-ho mobilitzant la societat valenciana". Finalment, el delegat de l'entitat també ha animat el públic a fer-se soci de Plataforma per la Llengua i de totes les entitats en defensa de la llengua, i ha fet una crida a "trencar les fronteres" i a "teixir xarxes com s'ha fet fins ara". Royo ha dit que "en som molts, però volem ser-ne molts més".

Per la seua banda, la representant del Sindicat de treballadors i treballadores de l'ensenyament del País Valencià - Intersindical Valenciana (STEPV), Beatriu Cardona ha defensat que l'acció del govern eixint "ha estat il·lusionant i decebedor a parts iguals". Cardona ha explicat que "s'han fet moltes coses bé, però hi ha hagut una manca de determinació i de valentia per assolir fites nacionals". En eixe sentit, la representant sindical ha afirmat que "el document de PP i VOX ha definit millor la meua nació del que ho ha fet el Botànic". En la mateixa línia, Cardona ha lamentat que "alguns companys de pancarta durant els anys previs al Botànic, quan han tingut llocs de responsabilitat, han contribuït a la desmobilització".

En la part crítica, ha afegit que s'han quedat per fer lleis com l'educativa, que segons l'STEPV "haguera ajudat a aturar l'ofensiva del TSJ contra el valencià". Així mateix, ha advertit que "és fàcil tancar À Punt si la deixen amb zero euros de pressupost, així que haurem d'estar-ne pendents i vigilants". Cardona ha assenyalat que caldrà "resistir, cuidar les nostres xarxes, evitar errades, defugir els marcs i imposar la nostra pròpia agenda, i ocupar els carrers amb l'objectiu de recuperar els governs arreu del País Valencià", ja que "hem conquerit drets socials que sense el Botànic no hagueren sigut possibles".

Finalment, l'editor del Diari La Veu, Moisès Vizcaíno, ha recordat que "l'any 2015, el valencianisme polític va estar a punt de ser hegemònic per damunt dels partits espanyols", i ha lamentat el retrocés i la manca de valentia del govern. Per això, Vizcaíno ha insistit que "els votants tenim dret a ser crítics i amb eixe motiu cal recordar-los que no han fet res al jutjat per protegir el valencià i que no han treballat per una estructura mediàtica pròpia". Des d'una vessant crítica, l'editor ha sentenciat que "els polítics ens han fallat i han sembrat la pèrdua actual". Tanmateix, Vizcaíno també ha aportat la seua visió per recuperar un govern més proper a la defensa i promoció del valencià. "Cal analitzar la situació real que tenim com a nació, mobilitzar la societat i sumar forces per superar l'època de les 'capelletes'", ha defensat "Si aconseguim tot això, caldrà saber comunicar més i millor per arribar a fer la pressió necessària i recuperar el futur", ha conclòs.