Ens reunim a Brussel·les amb l’ambaixador permanent d’Espanya a la UE per traslladar-li els arguments a favor de l’oficialitat del català

L'ONG del català fa els darrers contactes amb representants dels estats membres abans que demà el Consell de la Unió Europea debati l'oficialitat del català a la UE

"La representació espanyola ja té tots els arguments polítics, jurídics i econòmics per defensar que el cas català és un cas singular i que mereix una anàlisi específica", ha expressat el coordinador de la campanya, Pol Cruz-Corominas, a la sortida de la reunió

Emmarcats en la campanya 'SAY YES' l'entitat també ha fet públics aquests darrers dies vídeos de Pep Guardiola i Sergi López demanant a Suècia i França que votin a favor de l'oficialitat, i ha publicat anuncis en alguns dels principals diaris europeus i estatals

Plataforma per la Llengua s'ha reunit aquest dilluns al matí amb l'ambaixador permanent de l'Estat espanyol a la Unió Europea, Marcos Alonso, per traslladar-li tots els arguments a favor de l'oficialitat del català a la UE. Es tracta d'una de les darreres reunions abans que demà es voti aquesta qüestió al Consell de la Unió.

L'entitat considera que la representació espanyola ja disposa de totes les raons necessàries per esvair els dubtes que li han plantejat o li poden plantejar en les pròximes hores els representants de la resta d'estats membres al Consell, i està convençuda que això ha de servir perquè demà tots els estats votin a favor de l'oficialitat del català. "Tenen tots els arguments polítics, jurídics i econòmics per defensar que el cas català és un cas singular i que mereix una anàlisi específica", ha expressat a la sortida de la reunió el coordinador de la campanya de Plataforma per la Llengua per l'oficialitat, Pol Cruz-Corominas. "Ara el que cal és que l'Estat espanyol negociï bé amb tots els països i aconsegueixi que demà hi votin a favor", ha defensat.

Plataforma per la Llengua continuarà mantenint contactes fins demà al matí amb els representants dels estats, com ha fet durant les tres darreres setmanes, perquè hi votin a favor, però considera que és l'Estat espanyol el responsable de la decisió que prengui finalment demà el Consell de la UE. Per acabar de convèncer tots els estats, l'entitat també farà arribar aquesta tarda un argumentari per escrit a tots els eurodiputats que permeti generar un clima favorable a l'oficialitat entre els representants.

Des que el govern espanyol va anunciar que sol·licitaria l'oficialitat del català a la UE, l'ONG del català ha mantingut contactes i s'ha reunit a Brussel·les i Barcelona amb representants dels diferents estats per respondre a molts dels seus dubtes.

També, per sensibilitzar l'opinió pública europea i convèncer els estats que hi votin a favor, l'entitat va llançar aquest divendres la campanya #SayYes, i el portal sayyes.cat, amb diversos arguments en anglès en favor de l'oficialitat. En el marc de la campanya, Plataforma per la Llengua va difondre un vídeo de l'entrenador del Manchester City Pep Guardiola en què dirigeix un missatge al primer ministre suec per demanar-li que accepti l'oficialitat del català poc després que aquest país hagués expressat dubtes sobre aquesta qüestió. Poques hores abans, l'actor guanyador de 2 premis César de cinema, Sergi López, havia fet el mateix dirigint-se al president francès Emmanuel Macron.

Durant els darrers cinc dies, l'entitat ha publicat anuncis del #SayYes a alguns dels principals mitjans de comunicació europeus, com ara EuroNews o Politico, i a mitjans estatals de països com Suècia o França. La campanya té per objectiu que els països percebin que aquest no és un tema menor sense conseqüències, sinó que hi ha, com a mínim, 10 milions d'europeus que presten molta atenció al seu posicionament.

L'entitat, en campanya des de fa setmanes

Plataforma per la Llengua va intensificar la seva campanya en favor de l'oficialitat arran de l'anunci del govern espanyol de demanar-la formalment el mes d'agost. Per desmuntar les excuses de caràcter legal en contra de l'oficialitat, va llançar un vídeo en català i en anglès que recull estudis de dos juristes especialitzats que expliquen que no hi ha cap mur legal que faci impossible l'oficialitat. També va publicar un altre vídeo que explica quins són els avantatges de ser una llengua oficial de la UE i els passos a seguir per aconseguir-ho.

Amb l'objectiu d'arribar al públic local i de fer pressió a les institucions catalanes i espanyoles, a través del portal catalàoficial.eu l'entitat ha publicat cada dia un greuge diferent que pateixen els catalanoparlants per culpa que el català no sigui oficial a la Unió Europea. El web, que aporta tota la informació sobre l'oficialitat de les llengües a la UE, ja ha recollit gairebé 30.000 signatures de suport perquè el català hi sigui oficial, i gairebé 20.000 euros per finançar les accions de campanya de l'entitat.

Just abans d'iniciar la presidència rotatòria de la UE, l'entitat va organitzar un acte a l'Espai Línia de Barcelona per explicar els avantatges i els esculls de l'oficialitat que va comptar amb la participació del periodista Antoni Bassas; el jurista Narcís Mir, responsable de seguiment normatiu en afers de la UE de la Generalitat de Catalunya i el cantautor Halldor Mar. A més, el president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha publicat articles a El Punt Avui i El Periódico de Catalunya destacant que l'oficialitat és factible sempre que Espanya negociï amb voluntat real d'aconseguir-la.

Finalment, per a l'entitat també ha estat important involucrar en la petició el màxim nombre d'entitats possible i per això ha impulsat manifestos unitaris com "Oficialitat, ara" o "Compromís cívic per l'oficialitat del català", al costat d'Òmnium Cultural, el Barça, el Col·legi de Metges de Barcelona, l'Obra Cultural Balear, Acció Cultural del País Valencià, la Intersindical, la Cambra de Comerç de Barcelona, l'Institut d'Estudis Eivissencs i la Fundació d'Empresaris de Catalunya - FemCAT, entre d'altres.

• Si vols que continuem treballant per aconseguir l'oficialitat del català a la Unió Europea, fes pinya amb els més de 25.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!