La campanya d’estiu de radars lingüístics recull un centenar de queixes a Catalunya

Plataforma per la Llengua, gràcies a la col·laboració ciutadana, ha detectat quins són aquells rètols públics que no estan correctament senyalitzats en català i ho ha traslladat al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya

La campanya també ha servit per recollir nombroses denúncies de rètols de locals comercials que no estan escrits en català

Davant la situació de retrocés dels drets lingüístics, Plataforma per la Llengua esdevé una eina imprescindible per detectar les vulneracions de drets i defensar els  catalanoparlants

Aquest estiu, Plataforma per la Llengua ha dut a terme una campanya dirigida a detectar possibles vulneracions en el paisatge lingüístic català, concretament pel que fa a la retolació pública (noms de carrers, poblacions, senyals de trànsit, etc.). La campanya demanava a la ciutadania que denunciés a les xarxes socials ―o per correu electrònic― tots aquells rètols que no estiguessin correctament escrits en català. Per fer-ho s'havia de publicar una fotografia amb l'etiqueta #RadarsLingúísitcs i indicar la localització exacta.

Les queixes s'han registrat i enviat al Departament de Territori perquè en tingui coneixement i desplegui les mesures oportunes per a resoldre la situació. La gran majoria corresponen a rètols de carreteres i autopistes que estan senyalitzades en altres llengües, encara que també s'han detectat errors ortogràfics o reclamacions històriques de noms de municipis.

Tanmateix, de les prop de cent queixes que s'han rebut, una bona part no feien referència a la retolació pública, sinó que assenyalaven establiments i locals comercials. En concret, el 30% de les queixes rebudes són de rètols públics, i més de la meitat, el 55%, estan relacionades amb altres tipus de retolacions, especialment les referents als locals comercials.

Els darrers mesos, el servei de queixes lingüístiques de Plataforma per la Llengua ha detectat un retrocés en la presència del català en el teixit comercial i empresarial del territori, fet que encara es posa més en relleu amb aquesta campanya. En aquest sentit, les queixes rebudes sobre aquests tipus de vulneracions han estat rebudes pel nostre servei de queixes i seran ateses pel mateix servei.

De fet, Plataforma per la Llengua ha rebut 112 queixes sobre retolació i informació de caràcter fix en l'àmbit de l'empresa privada en el primer semestre del 2023. Concretament, les denúncies referents a l'àmbit de l'hostaleria i restauració representen el 57% del total, mentre que d'altres relacionades en establiments i empreses com ara la sanitat privada, supermercats o comerç local en són el 43%