Somescola.cat demana els partits polítics un compromís ferm amb l’escola en català durant un acte que va reunir 130 persones

El conjunt d'entitats que conformen la coordinadora Somescola.cat va fer públic ahir un manifest amb l'objectiu de demanar els partits polítics un compromís més fort amb l'educació en català i l'escola catalana. Amb les eleccions al Parlament de Catalunya del 25 de novembre molt a prop, Somescola.cat vol fer un pas endavant i fer arribar a orelles dels diferents grups polítics la seva ferma intenció de seguir lluitant per una escola catalana equitativa, amb igualtat d'oportunitats i de qualitat. El document es va llegir en el marc d'un acte a la Universitat de Barcelona que va reunir unes 130 persones.

El manifest també recull altres objectius de l'entitat, com impedir que ingerències externes trenquin el model d'escola catalana actual que permet la formació bilingüe dels alumnes o considerar l'educació com una de les prioritats del país, a més de denunciar el retrocés que l'ensenyament en la nostra llengua està experimentant en altres territoris de parla catalana com les Illes Balears, el País Valencià i la Franja de Ponent.

Abans de la lectura d'aquest manifest, però, es va celebrar l'acte acadèmic "Competència lingüística i ús social del català", organitzat amb motiu del Dia Europeu de les Llengües. L'acte, que va ser ajornat el passat mes de setembre per la defunció de Martí Gasull, va comptar amb les intervencions de F. Xavier Vila, professor de la Universitat de Barcelona i director del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació (CUSC), i Miquel Àngel Essomba, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona. Les seves intervencions van ser moderades per Miquel Strubell, director de la Càtedra de Multilingüisme de la Universitat Oberta de Catalunya.

A la ponència s'hi va sumar la presentació d'un recull del treball fet per les escoles a partir de la proposta didàctica "La paraula en català que més m'estimo" i la presentació dels suggeriments didàctics proposats per la coordinadora d'entitats per a aquest curs sota el nom de "L'Arbre de la nostra llengua". Aquesta proposta s'adreça principalment als centres docents amb l'objectiu de sensibilitzar l'alumnat sobre la unitat de la nostra llengua i d'enfortir els llaços entre les diferents variants territorials. La idea és que cada centre treballi de manera diferenciada el projecte segons les seves pròpies necessitats. L'acte es va tancar amb la intervenció de la Coral de Joves Musicant, dirigida per Eulàlia Casso.

Amb aquesta activitat, Somescola.cat, que agrupa les principals entitats cíviques i educatives del país, continua les seves activitats en defensa del model d'escola catalana davant les reiterades agressions que arriben des de diversos sectors amb la voluntat d'acabar amb un sistema educatiu reconegut internacionalment i que ha garantit la cohesió social al nostre país durant 30 anys.

El grup promotor de Somescola.cat està format per les següents entitats:

Agrupació Escola Catalana (AEC), Associació d'Amics de la Bressola, Associació de Mestres Rosa Sensat, Associació Diomira, Centre UNESCO de Catalunya - Unescocat, Centre Internacional Escarré per a les minories ètniques i les nacions (CIEMEN), Consell de la Joventut de Barcelona, Consell Nacional de la Joventut, Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana (CAL), Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC), Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes d'Ensenyament Secundari de Catalunya (FAPAES), Federació Catalana d'Associacions i Clubs UNESCO (FCACU), Federació d'Organitzacions per la Llengua, Federació d'Ensenyament CCOO de Catalunya, Federació d'Ensenyament USOC, Federació Moviments Renovació Pedagògica de Catalunya, FETE - UGT, Fundació Escola Cristiana de Catalunya, Institució Escola CIC, Institut d'Estudis Catalans (IEC), Intersindical - CSC, La Bressola, Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Òmnium Cultural, PEN Català, Plataforma de Professors de Català de Secundària, Plataforma pel Dret Decidir (PDD), Plataforma per la Llengua, Taula per la Infància i l'Adolescència a Catalunya (TIAC), UGT de Catalunya, USTEC - STES, Xarxa d'Entitats Cíviques i Culturals dels Països Catalans, Xarxa d'Escoles Associades a la UNESCO.