Aquest estiu, a Catalunya, activa el radar!

Fes una fotografia a aquell rètol públic que no estigui correctament senyalitzat en català i penja-la a les xarxes socials amb l'etiqueta #RadarsLingüístics. És molt important que indiquis la localització exacta del cartell per tal que es pugui detectar i corregir

Davant de la situació de retrocés dels drets lingüístics, Plataforma per la Llengua esdevé una eina imprescindible per detectar les vulneracions de drets i prendre accions per tal de revertir la situació; en definitiva, per defensar els drets dels catalanoparlants

Plataforma per la Llengua promou aquest estiu una campanya per frenar la involució del català en el paisatge lingüístic del país. L'acció central d'aquesta iniciativa és que la ciutadania denunciï a les xarxes socials totes aquelles retolacions públiques de Catalunya que no es trobin, almenys, en català. D'aquesta manera, l'entitat podrà notificar aquestes irregularitats i vetllar perquè s'arreglin. Anteriorment, ja es van fer campanyes similars al País Valencià i a l'illa de Mallorca.

Per poder participar d'aquesta iniciativa només cal fer una fotografia d'un cartell que no estigui en català i publicar-la a les xarxes socials amb l'etiqueta #RadarsLingüístics. També es pot enviar la imatge al correu electrònic radars@plataforma-llengua.cat. En tots els casos, és molt important indicar la localització exacta del rètol.

Darrerament, Plataforma per la Llengua ha percebut, a través del seu servei de queixes lingüístiques, un retrocés en la presència del català en la retolació pública de Catalunya. Per aquest motiu, i aprofitant que l'estiu és una època de l'any en què s'incrementa substancialment la mobilitat arreu del país, l'ONG del català posa en marxa aquesta campanya amb el clar objectiu de detectar totes aquelles senyalitzacions que incompleixen la normativa vigent ―concretament, la Llei 1/1998 de política lingüística.

Davant d'una situació de retrocés dels drets lingüístics, Plataforma per la Llengua esdevé una eina molt necessària per detectar les vulneracions de drets i prendre accions per tal de revertir la situació i protegir els drets dels catalanoparlants.

Illes Balears i País Valencià, dos casos d'èxit

A l'illa de Mallorca i al País Valencià es van dur a terme les campanyes #NormalitzaMallorca i #NormalitzaLaPlatja per tal de detectar totes aquelles retolacions públiques que no estaven correctament senyalitzades en català. D'aquestes iniciatives, sorgeix ara la campanya catalana #RadarsLingüístics.

L'èxit d'aquestes iniciatives va ser tal que, per exemple, el Consell de Mallorca va anunciar l'any 2022 un conjunt d'ajudes per als ajuntaments mallorquins per tal que poguessin normalitzar aquells cartells que no estaven correctament senyalitzats en català.